Bemanners Notaristelefoon spreken begrijpelijke taal

Consumenten die naar de Notaristelefoon bellen, zijn tevreden over hoe ze te woord worden gestaan. Zo’n 90 procent vindt dat er in begrijpelijke taal wordt gesproken. 80 procent vindt de uitleg bruikbaar. Gemiddeld krijgen de bemanners een 8,6 voor hun advies. Dit kregen de (oud-)notarissen en juridisch medewerkers van de Notaristelefoon te horen tijdens de terugkomdag op maandag 13 mei.

Zo’n 80 procent van de vragen bij de Notaristelefoon gaat over personen- en familierecht. 10 procent heeft te maken met onroerend goed en bijna 3 procent belt met een klacht over een notaris. Het aantal telefoontjes dat de Notaristelefoon krijgt, neemt af, maar de complexiteit van de vragen neemt toe.

Verder in het nieuws

Politiek debat over notaris als poortwachter

Wat hebben notarissen nodig om hun poortwachtersrol effectiever in te vullen? Deze vraag stond op 23 oktober centraal tijdens de Juridische Poort van de KNB bij Nieuwspoort in Den Haag. Naast een inho...

KNB test weerbaarheid notariaat

Hoe gaan de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en het notariaat om met onvoorziene omstandigheden als langdurige stroomuitval, cyberdreigingen of erger? De KNB, twee notarissen en belangri...

Nieuw lid van de maand: Martijn Cohen

De KNB verwelkomt doorlopend nieuwe leden. Wie zijn die mensen die kiezen voor een loopbaan in het notariaat? Waarom hebben ze voor dit vak gekozen en wat zijn hun verwachtingen? Iedere maand zetten w...