Logo KNB.nl
English

Behoefte aan menselijk contact

Romee van der Rest
Romee van der Rest 27052019Romee van der Rest

Wel of niet klanten op kantoor laten komen? Doordat het aantal besmettingen met Covid-19 weer oploopt, zijn de maatregelen weer toegenomen. Ook op ons kantoor. Wij hebben ons beleid weer aangescherpt. Besprekingen vinden nu weer zo veel mogelijk via een videoverbinding plaats en – als het kan – ondertekening van akten door middel van een volmacht. Maar klanten zijn het niet altijd met ons eens. Zij willen het liefst toch langskomen.

De behoefte om langs te komen, merk ik vooral bij het opstellen van testamenten en levenstestamenten, maar bijvoorbeeld ook bij samenlevingsovereenkomsten. Ik vind het dan ook heel opvallend dat ook de jonge klanten vaak liever bij mij aan tafel zitten dan via een videoverbinding met mij spreken. Waar het bij wat oudere mensen vaak een praktische overweging is om naar kantoor te willen komen, hoor ik van jonge mensen dat zij het echt een meerwaarde vinden om hun situatie bij mij op kantoor te bespreken. Zij vinden de inhoud van een akte toch heel ingewikkelde materie en prettiger om dat face-to-face door te nemen. Het echt goed willen regelen, krijg ik dan ook als reden genoemd om toch langs te willen komen.

Vertrouwenspersoon
Een gesprek kan natuurlijk ook via een videoverbinding. Het is niet noodzakelijk om daarvoor naar de notaris toe te gaan. En hoewel ik het persoonlijk ook fijner vind om mensen live in de ogen te kunnen kijken, is het ook met ingewikkelde materie goed mogelijk dat online te doen. Misschien ligt de drang om naar kantoor te komen gedeeltelijk wel in het feit dat we allemaal het menselijk contact missen. De notaris is dan toch dé betrouwbare persoon om belangrijke zaken mee te bespreken. Zo vertelden meerdere mensen aan tafel mij dat zij in principe nergens meer komen en echt thuis blijven, bijvoorbeeld omdat zij een hoger risico lopen. Zij voelen zich ook dan dus blijkbaar wel vertrouwd om bij de notaris langs te gaan.

Online
Hoewel het natuurlijk heel fijn is te merken dat mensen in die zin de toegevoegde waarde van een bezoek aan de notaris zien, moeten we ons nu echt zoveel mogelijk beperken tot digitale besprekingen. Hopelijk is het van kortere duur en kunnen we snel weer terug naar de besprekingen aan tafel! Tot die tijd zie ik u graag zoveel mogelijk online.