Doorberekening heffing Kwaliteitsfonds Notariaat

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) ontvangt regelmatig de vraag of notarissen (gedragsrechtelijk) verplicht zijn om de heffing voor het Kwaliteitsfonds Notariaat in rekening te brengen bij cliënten. Ook de Autoriteit Consument & Markt (de ACM) heeft de KNB verzocht haar standpunt toe te lichten omdat eerdere communicatie vanuit de KNB volgens de ACM zo begrepen kan worden dat de notaris verplicht zou zijn deze kosten door te berekenen.

Om deze redenen bevestigt de KNB dat notarissen niet verplicht zijn de heffing ten behoeve van het Kwaliteitsfonds Notariaat (gedeeltelijk) bij de cliënt in rekening te brengen. Iedere notaris mag zelf beslissen of hij of zij de heffing doorberekent.

De KNB heeft er wel op gewezen dat bij (gedeeltelijke) doorberekening een notaris verplicht is om helder te offreren en te tariferen. Bij doorberekening van de heffing, dient deze duidelijk in offertes en in declaraties te worden vermeld. Als voorziene kostenpost is het volgens tuchtrechtelijke jurisprudentie onmogelijk om de heffing pas bij declaratie op te voeren.

Ten slotte is het van belang dat het fonds niet btw-plichtig is, maar de notaris bij doorberekening wel btw in rekening dient te brengen bij de cliënt.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...