Initiatief Zorgeloos Vastgoed geeft woonconsument meer zekerheid

Meer samenwerken om de consument beter en sneller inzicht te geven in de verschillende woonfasen. Dit hebben de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB), Kadaster, Hypotheken Data Netwerk (HDN) en de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs (NVM) afgesproken.

De vastgoedsector staat volgens de partijen voor flinke uitdagingen zoals verduurzaming, digitalisering en complexere vastgoedtransacties en financieringsvormen. Om deze opgaven rond vastgoed aan te pakken is betrouwbare informatie en goed lopende informatie-uitwisseling van groot belang. Dat lukt alleen als de keten beter samenwerkt, geven de vier organisaties aan.

Eén gezamenlijke taal
De vier partijen willen een nieuwe visie op de vastgoedketen ontwikkelen. Stap twee is de uitrol van een gezamenlijke beschrijving van de vastgoedwereld. ‘Door het gezamenlijk optrekken, kunnen wij straks de consument en de ketenpartners een volledig digitaal beeld geven van alle gegevens die beschikbaar zijn’, aldus KNB-voorzitter Nick van Buitenen.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...