KNB-bijeenkomsten 2022 in teken van ‘weerbaar’

Het thema voor het jaar 2022 wordt 'weerbaar'. Dit betekent dat de verschillende bijeenkomsten die de KNB dat jaar organiseert hiermee te maken hebben.

Het thema 'weerbaar' kan op verschillende manieren worden uitgewerkt: weerbaar tegen de waan van de dag, ten opzichte van werkdruk of cliënten die veeleisend zijn of niet toelaatbare zaken willen regelen. Maar je kunt ook denken aan digitale weerbaarheid, bijvoorbeeld tegen hacks. De overheid stelt aan het notariaat steeds meer eisen met betrekking tot de poortwachtersrol. Ook daar speelt weerbaar zijn natuurlijk een rol. En wat te denken van het tuchtrecht en toezicht. Ook bij deze onderwerpen is het belangrijk om daar als beroepsgroep zelfbewust en met veerkracht mee om te gaan. Dat gaat niet altijd vanzelf. Daarom wil de KNB komend jaar extra aandacht besteden aan dit thema.

Herkenbaarheid
De KNB werkt sinds 2018 met themajaren. Dit vanwege de herkenbaarheid voor leden en naar de buitenwereld toe. Ook geeft het meer ruimte om een onderwerp van meerdere kanten te belichten. Een onderwerp komt zo vaker aan de orde, waardoor het langer blijft 'hangen'.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...