Nabestaandenmachtiging beschikbaar voor notariskantoren

Notariskantoren kunnen voortaan een nabestaandenmachtiging aanvragen en gebruiken. Dat heeft de Belastingdienst bekend gemaakt.

Met een nabestaandenmachtiging is het mogelijk om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van de overledene. Zo kunnen executeurs digitaal aangifte doen voor de overledene. Ook is het mogelijk om met deze machtiging het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene te bekijken.

Natuurlijke personen
Tot voor kort was het alleen mogelijk voor natuurlijke personen om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online bij de Belastingdienst te regelen. Nu kunnen ook notariskantoren en fiscaal dienstverleners dit.

Inloggen
Is de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon, dan heeft deze een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is ook het burgerservicenummer (bsn) van de overledene of het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) van het gemachtigde kantoor nodig om in te kunnen loggen.

Verder in het nieuws

Groei aantal gepasseerde akten neemt af

In mei passeerden notarissen ruim 158.000 akten, een toename van 3 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat is de kleinste groei tot nu toe dit jaar. Wat niet is veranderd: de stijging ...

Nieuw lid van de maand: Mathijs van Heel

De KNB verwelkomt doorlopend nieuwe leden. Wie zijn die mensen die kiezen voor een loopbaan in het notariaat? Waarom hebben ze voor dit vak gekozen en wat zijn hun verwachtingen? Iedere maand zetten w...