Notariskantoren kunnen voortaan een nabestaandenmachtiging aanvragen en gebruiken. Dat heeft de Belastingdienst bekend gemaakt.
Met een nabestaandenmachtiging is het mogelijk om zonder aangiftesoftware in te loggen op Mijn Belastingdienst van de overledene. Zo kunnen executeurs digitaal aangifte doen voor de overledene. Ook is het mogelijk om met deze machtiging het ‘Overzicht betalen en ontvangen’ van de overledene te bekijken.
Natuurlijke personen
Tot voor kort was het alleen mogelijk voor natuurlijke personen om namens nabestaanden belasting- en toeslagzaken online bij de Belastingdienst te regelen. Nu kunnen ook notariskantoren en fiscaal dienstverleners dit.
Inloggen
Is de aanvrager van de nabestaandenmachtiging een niet-natuurlijk persoon, dan heeft deze een eHerkenningsmiddel nodig. Daarnaast is ook het burgerservicenummer (bsn) van de overledene of het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatienummer (RSIN) van het gemachtigde kantoor nodig om in te kunnen loggen.