Logo KNB.nl
English

Ondernemen/ontwikkelen

Past het gebouw nog wel bij het 'nieuwe normaal'?

Hoe veranderen de huisvestingswensen van notarissen? En wat is de impact van corona? Drie kantoren – net of bijna verhuisd – vertellen over hun afwegingen. 'Als je gaat beknibbelen op vierkante meters wordt het een straf om naar je werk te gaan.'

Tekst: Peter Steeman | Beeld: Erik van der Burgt/VRBLD Notariaat Magazine nummer 2021-02
Huisvesting ondernemen ontwikkelen 750x500

'Elkaar ontmoeten is cruciaal'

Notariskantoor Teeuwen verruilde in 2020 na veertig jaar haar oude pand in Boxmeer voor een nieuw kantoor. Het afscheid viel notaris Ramon van Schijndel niet zwaar. 'We liepen al langer tegen de grenzen aan van het oude gebouw. Het liet qua comfort te wensen over, maar omdat het pand gehuurd werd, was een verbouwing geen optie. 'Het ziet er hier precies hetzelfde uit als vijftien jaar geleden', hoorde je soms van cliënten. We zitten nu aan de rand van Boxmeer op de tweede verdieping van een modern gebouw. Het huidige kantoor heeft meer uitstraling. Het is zakelijk en bereikbaar. Het voldoet perfect aan onze wensen. We hebben nu meer parkeerruimte en betere klimaatbeheersing. Het is alleen jammer dat we niet meer in het centrum zitten. Op de oude plek kon je zo naar buiten lopen voor een boodschap. Hier moet je meteen de auto pakken.'

Kopieerapparaat

Van Schijndel: 'Voor de verhuizing zijn we eerst rond gaan lopen in het nieuwe kantoor en hebben we collega’s gevraagd naar hun wensen. Eigenlijk werd vooral over de locatie van het kopieerapparaat druk gediscussieerd. Iedereen wil die dicht in de buurt hebben. De oppervlakte in het nieuwe pand is niet groter, maar het is heel anders ingedeeld. We gaan van een kantoortuin naar aparte werkkamers. Die keuze maakten we al voor corona maar blijkt nu heel gunstig. In de oude situatie hadden er tijdens de lockdown meer mensen thuis moeten werken. Ik denk dat het thuiswerken niet meer verdwijnt. Flexplekken hebben we niet overwogen. Mensen zijn juist blij met een eigen werkkamer. Misschien dat we dat bij een volgende verhuizing invoeren.'

Sociale plek

'Een van de mooiste gebouwen van de Zuidas', noemt Jurriaan van der Stok, notaris bij Loyens & Loeff, het nieuwe pand waar het Amsterdamse kantoor sinds september vorig jaar is gevestigd. In het zandlopervormige pand met de naam Hourglass huurt Loyens & Loeff ruim 15.000 vierkante meter. Ruimtegebrek was de voornaamste reden om te verhuizen. 'We waren uit onze jas gegroeid. Zo’n verhuizing is een goed moment om te kijken wat we nu eigenlijk willen. In ieder geval meer openheid. We zijn een multidisciplinair kantoor. Elkaar ontmoeten is cruciaal. Dus veel glas in plaats van gipsen wanden en houten deuren. We hebben niet alleen geluisterd naar onze medewerkers, maar ons ook heel nadrukkelijk afgevraagd wat jonge medewerkers zoeken in een kantoor. Zij zijn de talenten die we aan ons willen binden. Daarin hebben we ons laten adviseren. Jongeren zien een kantoor bij uitstek als een sociale plek. Daarom hebben we veel zitjes en naast het bedrijfsrestaurant ook een koffiebar met fulltime barista.'

Loyens & Loeff heeft het nieuwe kantoor door corona nog niet echt kunnen gebruiken zoals het bedoeld is. van der Stok: 'Daar kijk ik reikhalzend naar uit. Ik geloof niet dat de huisvestingwensen door de ervaringen van het afgelopen jaar zijn veranderd. Als je gaat beknibbelen op vierkante meters wordt het een straf om naar je werk te gaan. Misschien gaat op termijn de flexplek ook op ons kantoor zijn intrede doen, maar voor nu is een vaste werkplek prettig. In de huidige adviespraktijk werkt dat het beste.'

Downsizing

In het kader van haar groeistrategie verhuist Nysingh advocaten en notarissen in oktober naar een nieuw kantoor in het Zwolle Trade Center dat 30 procent kleiner is dan het oude kantoor. 'Die downsizing past prima in de plannen', aldus Gertjan Lubbers, voorzitter van de raad van bestuur. 'We groeien sinds een aantal jaren met een fee earner per maand. Omdat we alle stafmedewerkers vanaf september concentreren in Arnhem is het kantoor in Zwolle eigenlijk te groot. In ons nieuwe pand in Zwolle gaan we voor het eerst een reserveringssysteem introduceren. Zo hebben we voor negentig mensen zeventig werkplekken. Dat kan omdat medewerkers veel vaker gaan rouleren over de verschillende vestigingen en meer thuis en onderweg werken.'

Dikke dossiers

Notaris Angelique Hommes verheugt zich op de verhuizing. 'Als we in september overgaan, kunnen we hopelijk weer normaal werken. Het lijkt mij heerlijk om elkaar weer live te zien. Het nieuwe pand biedt meer mogelijkheden om elkaar te ontmoeten. We zitten straks op één etage met een gezellige koffiecorner. Het flexwerken zorgt er ook voor dat je collega’s van andere vestigingen meer ziet. We hebben bijvoorbeeld afgesproken dat iedereen die zich met ondernemingsrecht bezighoudt een paar dagen in de week in Zwolle werkt. Het betekent wel afscheid nemen van de dikke dossiers. Al die dossierkasten hebben we straks niet meer. We werken steeds meer digitaal. Gelukkig zijn we door het vele thuiswerken van het afgelopen jaar al gewend om zonder fysieke dossiers te werken.'

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl