Wat wilt u met dit meldpunt te weten komen?
‘Er wordt gesproken over oneerlijke biedingspraktijken. Je hebt geen verplichting om een aankoopmakelaar in te schakelen, maar zonder lijk je nu bijna geen huis te kunnen kopen. De onduidelijkheid over het koopproces neemt toe. Waar zit dat in? Waar lopen mensen tegenaan? Dat willen we weten.’
Waar kunnen ze dan tegenaan lopen?
‘Het kan dat je zonder aankoopmakelaar geen bezichtiging kunt doen. Dat je geen bod mag uitbrengen. Of je hebt een mondelinge koopovereenkomst, maar wordt vlak voor tekenen gebeld dat je toch overboden bent. Dit laatste hoeft trouwens niet aan de makelaar te liggen. Het kan ook zijn dat verkopers het onderste uit de kan willen halen en weigeren te tekenen.’
Hoe zou de makelaar zich dan op moeten stellen?
‘Een makelaar moet de eerlijke regisseur van het koop- en verkoopproces zijn. Dat is veel meer dan de portier die alleen kopers binnenlaat waar hij goed aan verdient. Is er sprake van ellebogenwerk? Zorg ervoor dat iedereen een eerlijke kans heeft.’
Hoe loopt het meldpunt?
‘In twee dagen tijd hebben we zo’n honderd ingevulde formulieren binnen. Dat is een goede start. Het meldpunt blijft zo’n zes weken open. De inhoudelijk meest waardevolle komen meestal na een paar weken. Met het resultaat willen we in gesprek met de makelaarsorganisaties, overheid en politiek.’
Wat kunnen notarissen doen?
‘Zij kunnen ervaringen ook melden! In Amsterdam is het gebruikelijk dat partijen het koopcontract bij de notaris tekenen in plaats van bij de makelaar. Wie weet dat straks blijkt dat het beter is om dit overal te adviseren, omdat het bepaalde problemen kan voorkomen. Maar laten we eerst de resultaten van het meldpunt afwachten.’