Logo KNB.nl
English

Ondernemen/ontwikkelen

Van collega naar baas

Stel je werkt als kandidaat-notaris op een kantoor. De notaris vraagt of jij hem wil opvolgen. Dat wil je! Je maakt een ondernemingsplan, doet een persoonlijkheidstoets en wordt geschikt bevonden. En dan ben je notaris. Je doet niet meer mee met de verjaardagspot en wordt niet meer gevraagd voor filmavondjes. Jouw rol is opeens anders. Je bent niet langer de collega, maar de baas. Was je daar op voorbereid?

Tekst: Jessica Hendriks | Beeld: Erik van der Burgt/VRBLD Notariaat Magazine nummer 2021-03
Notaris worden ondernemen ontwikkelen 750x500

‘Je bent meteen hoofd personeelszaken, hoofd ICT en de facilitaire dienst in een’

‘Nee’, zeggen Maartje Nonhebel en Allard Schuering. ‘Ik wilde dingen anders doen, dat zorgde voor heel wat weerstand bij de ervaren medewerkers’, aldus Nonhebel. En ook Allard Schuering maakte dit mee. ‘Bij het eerste bedrijfsuitje, nog voordat ik notaris was, bleek dat er een Whatsappgroep was voor medewerkers. Hier zitten notarissen niet in, dus jij ook niet Allard, was de boodschap.’ ‘Heel herkenbaar’, aldus oud-notaris en coach Fineke van Leusen. ‘Zo heb ik zelf ooit meegemaakt dat ik niet meer voor de medewerkersborrel werd uitgenodigd. Het is logisch, jij bent degene die functioneringsgesprekken voert en bepaalt wat het salaris is. Maar het is een verandering waar je geen rekening mee houdt.’

Schakelen met personeel

Van Leusen heeft dan ook een aantal tips voor toekomstig notarissen. De eerste: ‘Denk van te voren goed na over je nieuwe rol. En wat heb je nodig om die rol te pakken? Neem afscheid van de oude rol. Wat is straks jouw aandeel op kantoor? Wat wil je uitdragen? Wat voor werkgever wil je zijn? Wil je beslissingen nemen van bovenaf of juist iedereen mee laten beslissen? Laat weten wat jij anders wil doen. En hoe.’ Schuering is notaris in Utrecht. Hij volgde in 2019 een notaris op, maar werkte niet als kandidaat-notaris op dat kantoor. Hij kwam binnen als de beoogd opvolger. En dat zorgde ervoor dat hij meteen als werkgever werd gezien in plaats van collega. ‘Je bent meteen hoofd personeelszaken, hoofd ICT en de facilitaire dienst in een. Er komt veel op je af. Veel tegelijk. En je moet overal een mening over hebben. Van de printer tot de koffie.’ Dat is ook meteen de tweede tip van Van Leusen: realiseer je dat je er allerlei andere taken bij krijgt. Je moet nadenken over personeel en nieuwe automatiseringssystemen. Er is mogelijk minder tijd voor de inhoud en het contact met cliënten. Dat is niet erg. Maar anders. Ondernemersvaardigheden worden juist belangrijker.’ Schuering maakte als werkgever meteen duidelijk keuzes: ‘Ik heb een managementteam opgesteld. Hier zitten ervaren medewerkers van verschillende disciplines in. Op die manier kun je snel met het personeel schakelen en worden ze gehoord bij het maken van beslissingen. En we zijn inmiddels gefuseerd met een ander kantoor. Hier kon ik in de aanloopgesprekken helaas niet altijd even open over zijn, maar het is goed opgepakt.’

Zelfvertrouwen geven

De derde tip van coach Van Leusen: ‘Creëer een veilige omgeving. Hoe je contact maakt met medewerkers is heel belangrijk. Leer ze kennen en wees voorbereid. Zorg dat je goed met ze communiceert. Denk aan gesprekstechnieken. Geef een ervaren klerk zelfvertrouwen om uit te kunnen spreken wat hij of zij vindt. En tegelijkertijd: laat het ook weten als een medewerker te vaak te laat komt. Vind daar een goede balans in.’ Die balans vond Nonhebel nog wel eens lastig. Zij nam in 2018 een kantoor over in Dordrecht. Voordat ze er notaris werd, werkte ze daar als zzp’er, maar tien jaar eerder werkte ze daar ook al als kandidaat-notaris. Veel werknemers, waren toen collega’s. ‘Die nieuwe rol ten opzichte van ervaren oud-collega’s, was aan het begin best wel een ding. Ik heb er slapeloze nachten van gehad. Er waren wat dingen die ik wilde aanpassen. Sommige medewerkers doen dat al dertig jaar op een andere manier. Dat verander je niet zomaar. Dat was best moeilijk.’

Onzeker

Hoe bereid je je als bijna notaris dan voor? Als het aan Van Leusen ligt, is hier aandacht voor bij het benoemingsproces. ‘Bied bijvoorbeeld drie gesprekken met een coach of een ervaren notaris aan. Niet alleen heb je dan die back-up, maar ook ben je er bewuster van dat je een sparringpartner nodig kan hebben. Nonhebel is het daarmee eens: ‘Een plek waar je met vragen terechtkan over die veranderde rol zou fijn zijn.’ Nonhebel heeft inmiddels een kantoormanager aangenomen. Hij vangt de eerste issues op en helpt met personeelszaken. ‘Dossiers kan ik wegleggen, maar onenigheid hebben met medewerkers en weten dat er over je wordt gesproken, raakt mij’, aldus Nonhebel. Ook Schuering twijfelt weleens aan zichtzelf. ‘Tuurlijk ben ik weleens onzeker over of ik het wel goed doe als werkgever. Ik heb echt notarieel DNA, ik ben risicomijdend en word graag aardig gevonden. Wat hielp? Ik heb gevraagd bij andere ondernemers hoe zij het doen. Daarnaast heb ik de beste sparringpartner thuis zitten: mijn vrouw.’ En die Whatsappgroep? ‘Daar zitten de werkgevers inmiddels ook in’, aldus Schuering. ‘Het is toch wel handig als wij ook weten waarom iemand te laat is en niet alleen de werknemers.’

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl