Logo KNB.nl
English

Anders bekeken

De digitale bv komt eraan, wat volgt?

Digitale ontwikkelingen volgen zich vaak in rap tempo op. Zodra de wetgever klaar is, kunnen we in Nederland online een bv oprichten. Er wordt gewerkt aan een digitale koopovereenkomst. Wat volgt? En is het notariaat klaar voor die digitalisering?

Beeld: Shutterstock, Jacky@AVDR.nl Notariaat Magazine nummer 2021-07
Roze bril anders bekeken 750x250

'De omarming van de digitale notariële dienstverlening moet als eerste worden aangepakt'

Chris Nugteren, Van Brug Software

‘Het digitaliseren van het notariaat is een must om ervoor te zorgen dat de kantoren relevant blijven in onze toekomstige samenleving. Deze samenleving wordt steeds complexer en dus de vraagstukken die daarbij horen ook. Daarnaast ontstaat er steeds meer concurrentie tussen notariskantoren. Ze moeten steeds meer en sneller leveren, voor een lagere prijs en ook daarbij is digitalisering echt een vereiste. De digitale bv is natuurlijk van belang bij het digitaliseren, maar dit is slechts het begin. Zie het als de “Coolblue-maatschappij”. Consumenten verwachten snel geholpen te worden: vandaag besteld, is morgen in huis. En in de tussentijds wil je natuurlijk op de hoogte gehouden worden. Dit krijg je als notariskantoor niet voor elkaar als je je processen niet verder digitaliseert. Software helpt je om ervoor te zorgen dat jouw notariskantoor past binnen deze maatschappij. Het zorgt ervoor dat digitalisering voor je gaat werken, elke dag een stapje meer. Het lastige is dat het ontzettend druk is in het notariaat. Veel notariskantoren zitten in de overlevingsstand en kijken bij wijze van spreken niet verder dan volgende week dinsdag. Maar het is zo belangrijk om te kijken naar de lange termijn. Ik begrijp dat digitalisering onzekerheden met zich meebrengt; hoe kan je digitaliseren zonder de identiteit van het notariaat en het persoonlijke contact te verliezen?’

Ebbo Haantjes, Sdu

‘Wat ik hoop dat volgt, is dat het digitaal passeren de accelerator is voor de digitale transformatie die het notariaat nodig heeft. Natuurlijk hebben de afgelopen jaren onder meer de KNB en de notariële softwareleveranciers hier al flinke stappen in gezet, maar het gaat in mijn ogen om meer dan techniek. Het gaat om gebruik, toepassing en daardoor meer waarde creëren voor de notaris, voor zijn of haar werknemers en onderneming, maar vooral voor de cliënt. Het huidige notariaat is niet voldoende geëquipeerd om deze transformatie te dragen. Tech is er voldoende, maar het merendeel van de personen die het moeten toepassen zijn helaas niet “savy” genoeg. Een groot deel van de nieuwe tech-toepassingen wordt daardoor meer gezien als last, dan als echte toegevoegde waarde voor de notariële dienstverlening. De omarming van de – digitale – notariële dienstverlening moet dus als eerste worden aangepakt. Naast opleiding in de wetenschap, ethiek en ondernemerschap, moet er vanaf nu ook aandacht worden besteed aan data en tech. Op de universiteit, tijdens de beroepsopleiding en als vast onderdeel in de permanente educatie. Alleen dan kweek je die basis die nodig is om de digitale transformatie echt te dragen en de digitale bv een succes te maken.’

Anders bekeken NM7 Digitaal 750x250

Harm Cammel, Voxius

‘De digitale bv is een mooi voorbeeld van klantgericht denken vanuit het notariaat. De wereld om ons heen verandert, dat betekent dat ook verwachtingen van cliënten veranderen. Als cliënten hun halve leven online kunnen organiseren, wordt het voor hen ook logisch notariële diensten online te krijgen. Met de digitale bv sluit de sector heel goed aan op die veranderde wensen van cliënten. Dat is meteen de essentie van het ontwikkelen van dienstverlening: we doen het om beter aan te sluiten bij de wensen van cliënten en om de werkwijze van kantoor beter en efficiënter te maken. Vertrouwen en rechtszekerheid zijn de fundering van het notariaat, dus het is logisch dat de sector niet helemaal voorop loopt. Maar er kan steeds meer en we hebben intussen prachtige voorbeelden van notariële diensten die veel beter aansluiten op de klantbehoeften. Zoals het digitale aandeelhoudersregister, toegankelijk geformuleerde hypotheekaktes, een visueel gemaakt Kadaster en digitale aandeelhoudersvergaderingen. Allemaal mooie voorbeelden van klantgericht denken waarmee we de notariële dienstverlening toegankelijker én efficiënter kunnen maken. Met als resultaat grotere tevredenheid bij cliënten én ruimte voor de notaris om een minder administratieve en meer adviserende rol te spelen met grotere toegevoegde waarde. Een prachtige ontwikkeling dus voor cliënt én notaris!’

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl