Logo KNB.nl
English

Kanocolumn

Digi-taal

Spreekt een notaris digi-taal? Het klinkt als een soort contradictio in terminis, maar niets is minder waar.

Tekst: Monique Wijnhoven | Beeld: Truus van Gog Notariaat Magazine nummer 2021-07
Kanocolumn Monique Wijnhoven 750x500

'Nee, dan zijn we nu in de wolken beter af'

Vocabulaire

Ja, ook het notariaat gaat mee met zijn tijd. De hedendaagse (kandidaat-)notaris is blij dat hij in een moderne werkomgeving zijn dossiers kan behandelen. Er wordt van hem verwacht dat hij niet alleen de wetten maar ook de digitale taal meester is. Woorden als usb-token en WID-scanner zijn niet meer weg te denken uit het notariële vocabulaire.

Hard fietsen

Maar eens waren de tijden anders … Iets wat de jongeren onder ons zich amper kunnen voorstellen, is dat in het verleden, althans bij mijn oude kantoor in Amsterdam, de kadasterstukken per fietskoerier werden gebracht. Het was nog hard fietsen om de stukken voor drie uur bij het Kadaster te krijgen. En zette je vroeger ontelbare keren je paraaf op de hypotheken 3- en 4-formulieren, nu toets je vijf cijfers in en met één druk op de knop zijn alle akten weg én ingediend. Geen angst meer voor voorwielen die in tramrails kunnen blijven steken, geen drukte bij de balie van het Kadaster. De digitale snelweg zorgt ervoor dat stukken soepel worden ingeschreven.

Fax

Nog een verbetering die mogelijk is door de digitalisering, is het regelen van de waarneming. Als kandidaat-notaris moet ik bij de rechtbank mijn waarneming geregeld hebben, anders zijn de door mij getekende akten niet authentiek. Ik kan me nog herinneren uit een ‘vorig leven’ dat de rechtbank een bevestiging per fax stuurde waarna je mocht gaan passeren. U weet wel, zo’n glad papiertje waar de inkt van vervaagt na verloop van niet zo lange tijd. Nee, dan zijn we nu in de wolken beter af.

Extra aandacht

Door de wereldwijde coronapandemie heeft het digitaliseren een vlucht vooruit genomen. Tegenwoordig kent iedere notaris het begrip ‘teamsen’ en ‘zoomen’. Door het verplichte thuiswerken kun je niet meer om digitale communicatie heen. Niet alleen de medewerkers loggen elke morgen in, ook steeds meer cliënten zien de voordelen van een bespreking op afstand. Toch blijft het voor een tamelijk conventionele beoefenaar van het vak zoals ik, lastig om de overgang van fysieke besprekingen naar online vloeiend te laten verlopen. Hapert een verbinding terwijl je aan een net samenwonend stel informatie geeft over een samenlevingscontract, dan zul je je uitleg nog een keer moeten geven. Geen probleem natuurlijk, maar het vraagt wel extra aandacht. Juist in deze besprekingen moet je aan je Belehrung voldoen.

Onwennig

Als freelancer heb ik me te schikken in de werkwijze van het kantoor dat mij inhuurt. Dat vraagt een continue aanpassing. Er zijn kantoren waar de dossiers nog uit ouderwets papier bestaan. Maar steeds vaker is het papierloos en alleen maar digitaal. Ik geef toe, het voelt wat onwennig, maar het is minstens zo efficiënt als je eenmaal weet waar de stukken zijn opgeslagen.

Dingetje

Digitaal bellen is nog wel een dingetje. Zonder telefoontoestel, maar met een headset en een extra surface, naast je dubbele schermen, met je cliënt spreken. Dat is voor mij pas digi-taal!

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl