Logo KNB.nl
English

Thema digitaal

5 redenen voor… Zorgeloos Vastgoed

Het eerste wapenfeit van Zorgeloos Vastgoed is er bijna: de digitale koopovereenkomst. In het eerste kwartaal van 2022 kan de hele vastgoedketen, inclusief het notariaat daarmee werken. Waarom? Het is snel, digitaal, documenten zijn gemakkelijk te delen en  de consument houdt regie over zijn of haar gegevens. Helemaal van deze tijd! Nog niet overtuigd? Wij zetten de vijf redenen voor Zorgeloos Vastgoed op een rijtje. Oordeel zelf.

Tekst: Jessica Hendriks | Beeld: Roel Ottow Notariaat Magazine nummer 2021-07
zorgeloos vastgoed 750x500

'Straks is de notaris sneller te benaderen over de juridische status van het pand'

1. De consument ontzorgen

Het kijken voor een nieuw huis, het informeren daarnaar, de koop ervan, de financiering rondkrijgen en uiteindelijk het ondertekenen. Al deze stappen zijn met elkaar verbonden. Maar toch ook weer niet. Alles gebeurt nu los van elkaar. Een consument blijft dezelfde stukken aan verschillende partijen verstrekken. En heeft vaak geen idee in welke fase de koop zich bevindt. Door Zorgeloos Vastgoed hoeft dat in de toekomst niet meer. De consument is de baas over zijn of haar gegevens, deelt die gemakkelijk met verschillende partijen en ziet precies welke dienstverlener wat doet en in welk stadium de koop zich bevindt. Hoe? Niet door weer een nieuwe online omgeving, maar door het kiezen van een van de bestaande platforms. Eén die voldoet aan de afspraken, standaarden en beveiligingsnormen van Zorgeloos Vastgoed. Zo’n platform wordt gekoppeld aan de pakketten van de notariële softwareleveranciers en aan die van andere partijen.

2. Een betere samenwerking tussen ketenpartners

Het Kadaster, de Nederlandse Vereniging van Makelaars en Taxateurs, het Hypotheken Data Netwerk en de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie hebben de handen ineengeslagen om het koopproces inzichtelijk te maken. En zij worden daarbij ondersteund door een groot aantal softwareleveranciers. Het doel is dat het ‘zorgeloos zijn’ al start bij het zoeken van een huis. Dat je in de toekomst als consument meteen kunt zien of er een energielabel is of hoe het met de fundering zit. Die gegevens zijn er vaak wel, maar waar vind je wat? Het doel van de samenwerking is die informatie inzichtelijk en vindbaar maken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties is inmiddels ook aangehaakt. Nu partijen, zoals energie-adviseurs en taxateurs nog. Zo blijft Zorgeloos Vastgoed de samenwerking opzoeken.

3. Tijdsbesparing en gemak

In het derde kwartaal van 2021 passeerden notarissen 92.000 onroerendgoedakten. Een medewerker van een notariskantoor is nu zo’n 30 minuten kwijt aan het overtikken van gegevens uit de koopovereenkomst. In het hele notariaat kun je dus 2.760.000 minuten werk besparen door Zorgeloos Vastgoed. Dan moet het digitaal natuurlijk wel lopen zoals je wilt. Doublures in werkprocessen zijn in principe ook verleden tijd. Online kun je meteen zien welke controles er al zijn gedaan en je ziet welke documenten al beschikbaar zijn.

4. Een digitale koopovereenkomst

Met een druk op de knop alle gegevens uit de koopovereenkomst in je klantdossier laden. Dat kan de notaris als de digitale koopovereenkomst er volgend jaar is. In plaats van dat de makelaar het per e-mail stuurt of zelfs nog per post, wordt het in de digitale kluis verzonden. En die kun je als notaris met iedere partij delen. Bij de notaris komt het dan terecht door een koppeling met het notariële softwarepakket. Om meer zekerheid te krijgen tussen de ondertekenaar en de ondertekening moet die ondertekening gebeuren op het hoogste betrouwbaarheidsniveau. De twee grootste softwareaanbieders in de makelaardij hebben aangegeven aan de digitale koopovereenkomst te werken. 85 procent van de makelaars kan dan straks een digitale koopovereenkomst maken. Er komen afspraken met de makelaars over de kwaliteit en totstandkoming van de gegevens in de digitale koopovereenkomst zodat de notaris ervan uit kan gaan dat de informatie klopt. Recherches blijven, maar dan alleen als controle.

5. Innovatie

Het stopt niet bij een digitale koopovereenkomst, het inzichtelijk maken van de klantreis bij het kopen van een huis of meer regie over eigen gegevens. Achter de schermen wordt nu al gesproken over zaken, zoals het nieuwe energielabel. Kun je die gegevens bijvoorbeeld gebruiken om een koper een passend advies te geven over verduurzamingsmaatregelen? En hoe die mee te financieren in een hypotheek? In de toekomst komen ook nieuwe financieringsnormen en complexere vastgoedtransacties om de hoek kijken. Daarnaast wordt steeds meer met data en gegevens gewerkt. Digitaal kun je veel sneller op ontwikkelingen inspelen. Alle partijen kunnen straks sneller de notaris benaderen over de juridische status van het pand. Op die manier is het notariaat nauwer betrokken bij het koopproces. Je weet eerder waar het mis kan gaan in een dossier. En niet pas bij het passeren. De consument wordt ook nog eens steeds kritischer op dienstverlening. Die wil worden betrokken in het proces en zien wat er voor hem wordt gedaan en wanneer. Allemaal redenen om te blijven innoveren. Hoe zorgeloos het wordt, zal de toekomst ons leren.

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl