Logo KNB.nl
English

Ondernemen/ontwikkelen

De klant, dat ben je zelf

‘Ken je klant, begin bij jezelf’ is dit jaar het onderwerp van het KNB-congres en gaat hiermee dieper in op het vorig jaar al gestarte themajaar ‘Futurepro(o)f’. De gedachte hierachter: zelfkennis leidt tot betere notarissen. Want zelfinzicht bevordert een echter contact met anderen, zakelijk en privé.

Tekst: Jolanda aan de Stegge | Beeld: Twycer Notariaat Magazine nummer 2021-07
Ondernemen ontwikkelen congres 750x500

‘Als iedereen zich conformeert, is niemand zichzelf’

‘Hoe zorg je voor meer plezier in je werk?’, vraagt filosoof Lammert Kamphuis de 750 congresgangers die naar Rotterdam zijn afgereisd. Op het werk ligt de focus op efficiency, resultaatgerichtheid en productiviteit, terwijl werkgeluk voor de meeste mensen nauw samenhangt met bevlogenheid en betrokkenheid met klanten en collega’s. Hij geeft voorbeelden. Zoals dat van twee agenten die zijn opgeroepen vanwege een inbraak in paleis Soestdijk. Vóór zij het proces-verbaal opmaken, zegt een van hen: ‘Als ík hem het woord “neushoorn” laat zeggen, krijg ik van jou een kratje bier.’ Deal. Even later richt de uitdager zich op miniaturen van de Afrikaanse big five in de vensterbank van de gedupeerde. Terwijl hij naar het eerste beeldje wijst, zegt de agent ‘olifant’ en bij het tweede ‘tijger’. Bij het derde dier houdt hij zijn mond. Licht geïrriteerd vult prins Bernhard met zijn typisch Duitse tongval in: ‘Neushoorn’. Check!

Ontwikkelen

Kamphuis gaat verder in op de kracht van verbinding. Het is wonderlijk, stelt hij: ‘De eerste tien jaar van ons leven spelen we veel, daarna passen we ons steeds meer aan en zijn we ons maar al te bewust van wat anderen van ons verwachten. Maar als iedereen zich conformeert, is niemand zichzelf. Echte verbondenheid ontstaat pas als iedereen zichzelf is. Om je werk goed te kunnen doen, is het dus van belang te weten wie je bent.’ 
Ontwikkel je potenties, tipt hij. ‘Ontwikkelen is niets anders dan de wikkels eraf halen. Weet van jezelf en jouw collega’s waar ieders kracht ligt. Durf tegendraads te handelen, want op hun sterfbed hebben mensen vooral spijt van al die keren dat zij zich aanpasten aan de verwachtingen van anderen.’

Trots

Wat moet er veranderen in het notariaat?, vraagt dagvoorzitter Gerrit Heijkoop eerder die ochtend aan Annerie Ploumen, voorzitter van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB). ‘Dat we mee veranderen met de maatschappij. De klant verandert en wij ook, dus begin bij jezelf. Digitalisering haalt veel klantcontact weg, zorg er daarom voor dat het contact dat je met elkaar hebt van hoge kwaliteit is.’ Ze adviseert de aanwezigen na te denken over de langere termijn: wat wil je over een jaar én over vijf jaar? Aansluitend benadrukt zij trots te zijn op het notariaat.
Na anderhalf jaar zonder fysiek contact voorziet dit congres – dat ook 250 online deelnemers trekt – in de behoefte elkaar weer te kunnen ontmoeten. De sfeer zit er meteen in, ook dankzij uitstekende muzikale optredens. Na de lunch vertrekken de deelnemers naar verschillende zalen in Ahoy waar workshops plaatsvinden, die in het teken staan van communicatie, culturele bewustwording, reflectie en marketing.

Hart-hoofdconnectie

Doof aan één oor doet Frans Reichardt al zijn hele leven meer dan gemiddeld veel moeite om de ander te verstaan. Hij constateert dat we niet zo goed zijn in luisteren. ‘Onze oren willen wel, maar ons hoofd zit ertussen. Ook luisteren we slecht naar onze klanten.’ In zijn workshop ‘Kus de Cactus’, houdt de ‘klantenluisteraar’ zijn gehoor voor dat het allemaal niet zo ingewikkeld is, want die klant dat ben je zelf. Reageer positief op negatieve feedback van de klant, is zijn devies. Want de Top vijf van wat particuliere én zakelijke klanten verwachten, is hetzelfde: wees bereikbaar, kom beloftes na, doe niet moeilijk, geef fouten toe en los ze op, en val niemand onnodig lastig.

Daphne Feller poogt in haar workshop juist hoofd en hart van de noeste werker zelf met elkaar te verbinden. Normaal gesproken zet het stresshormoon cortisol iemand aan tot actie. Alleen heeft te veel cortisol het omgekeerde effect: wie constant gestrest is, krijgt vrijwel niets uit handen en komt ook niet meer bij zijn gevoel. Wie weet wat zijn stresstriggers zijn, kan die voorkomen, zegt ze. ‘Zet je social media geregeld uit, want die werken net zo verslavend als drugs. Stop met multitasking, want dat lukt niemand en kost je twee uur per dag. Maak dagelijks een lijstje met vijf klussen die je wilt klaren.’ Wie desondanks overvallen wordt door stress kan gebruikmaken van de ademhalingsmethode ‘box breathing’ of terugdenken aan een gelukzalig moment. ‘ECG’s tonen aan dat die hart-hoofdconnecties tot stand brengen waarna je weer helder kunt denken.’

Verlaat je comfortzone

Teruggekeerd in de plenaire zaal richt componist en kunstenaar Merlijn Twaalfhoven zich op het onzekere. ‘Pas je niet aan, maar luister naar jezelf.’ Hij stelt voor samen te zingen om ‘als beroepsgroep die als geen ander weet wat veiligheid is’ de onzekerheid te omarmen. 

Ook Elske Doets, ondernemer en eigenaar van Doets Reizen, pleit voor het verlaten van de comfortzone. Tijdens de coronacrisis moest zij zich als reisleider zonder essentieel beroep verdiepen in de klant. ‘Denk na over wat er gebeurt als het misgaat, zodat je daarop kunt anticiperen’, adviseert ze. Ook enthousiasmeert ze de 70 procent vrouwelijke kandidaat-notarissen die geen notaris wil worden juist lef te tonen. ‘Doe het, want uit eigen ervaring zeg ik: ondernemer zijn, maakt je als mens veel rijker.’ Het slotwoord is aan Annerie Ploumen die haar bijvalt: ‘Ga ervoor, want we hebben het mooiste beroep ter wereld.’

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl