‘Buig je naar iemand toe, dan laat je weten dat je tijdelijk een relatie aan wilt gaan’
‘Communicatie is een ontzettend ingewikkeld proces. Er nemen allerlei mensen aan deel en het houdt niet op als jij iets hebt gezegd. Het gaat voortdurend door en neemt wendingen waar je totaal geen idee van hebt. Negatief of positief. Als notaris heb je te maken met communicatie op verschillende niveaus. Er is allereerst communicatie in je eigen kantoor. Dat is onderling met collega’s en met cliënten. Maar ook de architectuur van je kantoor, de uitstraling en het wagenpark dat ervoor staat. Dat zegt allemaal iets. Wat dat zegt, moet passen bij hoe jij gezien wil worden en passen bij de communicatie – website en reclame – over je kantoor. Je hebt ook nog communicatie over het beroep. Dat gaat er af en toe ruig aan toe, vooral als er een grote fraude gaande is. Het risico is dan dat je denkt: niks zeggen. Als je geschoren wordt, moet je stilzitten. Maar dat is niet waar. Maak een statement! Vertel dat je het ongelofelijk vindt en dat je je daarvan distantieert. En laat zien waarvoor je er wel bent. Dat is ontzettend belangrijk.’
Oude stempel
‘Iedere communicatie heeft een verbale en non-verbale kant. Die non-verbale kant heeft te maken met je grimas op je gezicht, maar ook je houding. Buig je naar iemand toe, dan laat je weten dat je tijdelijk een relatie wilt aangaan. Van iemand af bewegen, betekent dat je het juist niet wilt. Mijn notaris buigt niet naar mij toe. Dat zegt iets. Ik vind dat geen probleem. Ik kom daar voor een juridisch houdbaar testament, maar er zullen mensen zijn die het afschrikt. Ik ben laatst naar mijn notaris geweest voor een testament en levenstestament. Onze notaris is van de oude stempel. Hij is het type “onkreukbare kamergeleerde”. Maar tijdens het gesprek heeft hij met één opmerking ons totaal in de war gebracht. “Wat als je dochter eerder overlijdt dan jullie?” Nooit over nagedacht. Maar dat is wel wat ik verwacht van een notaris. Dat hij mij daarop wijst. Bij het lezen van onze conceptakten schoot ik wel ontzettend in de lach. Zelfs een belezen persoon als ik heb er een woordenboek voor nodig.’
'Ik stel mij als klant heel anders op dan als cliënt'
Mooiste periode
‘Ik ben mijn officiële carrière geëindigd als hoogleraar communicatiewetenschap en ben nu een hele nieuwe carrière begonnen. Ik geef veel masterclasses en colleges aan communicatieprofessionals over communicatietheorie, -strategie en communicatieplannen maken. Ik sla nu een brug tussen theorie en praktijk. Dit is eigenlijk de mooiste periode van mijn leven. Voordat ik zelf communicatiewetenschap ging studeren, ben ik trouwens begonnen met de studie rechten, maar na één jaar had ik het plastic nog niet van de boeken gehaald. Het was niks voor mij en zo rolde ik het communicatievak in.
Klant of cliënt
‘Ik weet dat (kandidaat-)notarissen een beetje schipperen tussen de term cliënt en klant. Het maakt heel veel uit of ik als klant neergezet wordt of cliënt ben. Klant ben ik ook van de supermarkt. En als het mij niet zint bij de ene winkel, ga ik naar een andere. Ik stel mij als klant heel anders op dan als cliënt. Als cliënt wil je worden geholpen door een expert. Het is een term die komt uit de zorgsector. De professional helpt als het ware de leek. Voor klanten ben je de detaillist en concurreer je op prijs. Voor cliënten de expert. Denk dus goed na welk “frame” het beste bij je past als notaris.'