Wat is digitaal identificeren precies?
De chip in elk nieuw paspoort of rijbewijs bevat de gegevens van de eigenaar. Dit zijn bijvoorbeeld de pasfoto van de cliënt, het type identiteitsbewijs en het nummer van het identiteitsbewijs. Samen vormen die een digitaal identificatiemiddel. Door die gegevens te scannen kunnen mensen hun persoonsgegevens verstrekken. Dat kan nu al bij banken. De nieuwe methode komt in oktober ook voor notarissen beschikbaar.
Hoe werkt dat in de praktijk?
Voor deze manier van identificeren is het nodig dat cliënten een speciale app downloaden. Op een moment dat het hen uitkomt, scannen ze in drie eenvoudige stappen met hun mobiele telefoon hun paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Van het document in kwestie wordt een chip met identificatiegegevens uitgelezen. Als de cliënt de persoonsgegevens heeft gescand, haalt de notaris deze gegevens binnen via de beveiligde verbinding van het KNB-platform. Dit is een kort overzicht in een pdf, inclusief pasfoto van de cliënt, datum van het verzoek en datum van verstrekking van de gegevens door de cliënt.
Wat zijn de voordelen van dit nieuwe proces?
Op deze manier ontvangt de notaris veilig en snel de benodigde identificatiegegevens. Bovendien kan elk paspoort, rijbewijs of ID-kaart direct op echtheid worden gecontroleerd via een VIS-check. Dat gebeurt als de notaris een vinkje zet bij de controleaanvraag. Is het document gestolen, niet meer geldig of staat het geregistreerd als vermist? Deze check geeft dat meteen aan.
De geverifieerde persoonsgegevens kunnen eenvoudig en automatisch worden ingevuld in het cliëntdossier. Dit scheelt elk notariskantoor heel wat handmatige handelingen én verkleint de kans op fouten. Digitale identificatie biedt ook meer informatie en zekerheden als akten worden gepasseerd op basis van een onderhandse volmacht.
Heeft digitale identificatie dan helemaal geen beperkingen?
De nieuwe manier vervangt niet de notariële onderzoeksplicht. Notarissen bepalen zelf of de digitale identificatie voldoende is of wanneer cliënten ook persoonlijk moeten langskomen. Bijvoorbeeld bij vermoedens van fraude, misbruik of witwassen. Natuurlijk kunnen cliënten die dat willen zich ook bij de notaris op kantoor blijven identificeren.
Kan de WID-scanner nu de prullenbak in?
Niet helemaal. Bij identificatie van een cliënt op kantoor blijft gebruik van de WID-scanner verplicht.
Meer informatie over digitaal identificeren bij de notaris is te vinden op www.notaris.nl.