'Deze rubriek lees ik altijd om te kijken of er nog oud-studiegenoten in staan en wat ze doen. Af en toe zie ik nog een zoon of dochter tussen het aanstormende talent staan. We hebben een echt mensenvak. Je gaat eerst luisteren en dan pas het gesprek aan. Heel belangrijk daarbij is de communicatie met cliënten en je empathisch vermogen. In het gesprek moet je de juiste informatie eruit krijgen om een goed advies te kunnen geven. Dat gaat op voor elke cliënt: van een grote herstructurering van een organisatie met allerlei adviseurs, tot het afhandelen van een nalatenschap van een huis en een bankrekening voor een echtgenote met twee kinderen. '
Halve maatschappelijk werker
'Je moet van mensen houden om dit vak goed te kunnen doen. Soms ben je een halve maatschappelijk werker. Iedereen heeft het druk. Maar als je voldoende tijd investeert en cliënten op hun gemak weet te stellen, dan kom je in een eerste gesprek een heel eind. Ook zoek ik de ontspanning op. ‘We horen altijd wel een lach uit de spreekkamer komen,’ zeggen mijn collega’s dan.
Ik deed eens de overdracht van een huis waarbij de koper een bloemenzaak had. Vlak voor de overdracht ging de bel en werden er allemaal bossen bloemen bezorgd. We hebben ze maar in het water gezet. De koper had gezorgd voor een bos voor de verkoper, een bos voor de makelaar, eentje voor de tussenpersoon en ook een voor mij als notaris. Dat zijn leuke dingen! We hebben een prachtig vak. Dat geef ik graag aan de studenten van nu mee. '