Logo KNB.nl
English

Kanocolumn

De notaris knipt en plakt? Kaats de bal terug!

Herkennen jullie dat? Zodra je tijdens een ontmoeting met nieuwe mensen vertelt wat voor werk je doet, regent het vooroordelen. Laatst was het bij mij weer eens zover. 'O, dat is toch heel saai werk?' 'Notarissen zijn grijs en stoffig.' 'Jullie kopiëren en plakken toch alleen maar?' 'Die akten, dat is allemaal standaardwerk.'

Tekst: Geeke van Haaren | Beeld: Truus van Gog Notariaat Magazine nummer 2024-03
Kanocolumn Geeke 750x500

'Daar gáán we weer, denk ik, maar ik geef de moed nog niet op'

In eerste instantie denk ik dan: daar gáán we weer. Maar ik geef de moed (vooralsnog) niet op en ga graag het gesprek aan om uit te leggen wat mijn werk inhoudt.

Uniek

Een van de manieren waarop ik dat doe, is door de bal terug te kaatsen. Als iemand zegt dat notarissen grijs en stoffig zijn, vraag ik of ze dat ook van mij vinden (hoewel ik niet zeker weet of ik daar altijd een eerlijk antwoord op wil). Als iemand het woord 'standaard' gebruikt, vraag ik altijd of ze zichzelf standaard vinden. Doorgaans is het antwoord 'nee' – niemand wil standaard gevonden worden. Iedereen is uniek en dat brengt ook voor iedereen een eigen, unieke (dossier)behandeling met zich mee.

Wekelijkse update

Bij de behandeling van een dossier is het belangrijk om de cliënten op de hoogte te houden van wat we allemaal doen. Bij een cursus heb ik ooit geleerd dat je alles wat je in een dossier voor cliënten doet, ook direct aan hen zou moeten doorgeven. Ieder mailtje, telefoontje, overleg, opstellen van concepten, onderzoek, uitzoekwerk: alles benoemen en melden. Nu lijkt me dat een erg tijdrovende klus (en ook redelijk irritant voor de cliënt), maar er zit wel een kern van waarheid in. Een wekelijkse update van de stand van zaken in een dossier kan geen kwaad, ook om maar weer aan te tonen dat we zeker niet alleen kopiëren en plakken.

Familiedag

Het gaat om de bewustwording van wat we als notaris voor mensen kunnen betekenen. Tijdens gesprekken met vrienden, familie of bekenden over wat serieuzere of grotere onderwerpen merk ik al gauw dat ze me om advies vragen, en dat wij als notaris dat ook heel goed kunnen geven. Het kan over van alles gaan: een verloving, plannen voor (het starten van) een onderneming of het kopen van een vakantiehuis. Ik probeer ze dan ook altijd richting de notaris (en ieder geval richting notaris.nl) te bewegen. Tijdens de familiedag op de golfbaan kwamen er zo hier en daar ook wat vragen van familieleden, wat voor mij een mooie gelegenheid was om de bal letterlijk terug te kaatsen. En zo regende het die dag zonnestralen, in plaats van vooroordelen!

Reageren?

Mail dan naar nm@knb.nl