Logo KNB.nl
English

Nieuwsinterview

10 jaar Centraal Digitaal Repertorium 'Het werkt gewoon goed'

Er was een tijd dat elke akte op kosten van de notaris aangetekend of per koerier moest worden verstuurd naar de Belastingdienst. Daarbij raakten weleens akten kwijt of er kwamen koffievlekken op. Om tijd te besparen en fouten te voorkomen, nam de KNB het initiatief om het proces te digitaliseren. Dit mondde precies tien jaar geleden uit in het Centraal Digitaal Repertorium (CDR). Martijn Tolsma is notaris bij Novitas Notariaat en gebruiker van het eerste uur.

Notariaat Magazine 2024-04
Nieuwsinterview Martijn Tolsma 750x500

Hoe kijkt u terug op het begin?
'We waren meteen blij met het CDR: het is zoveel minder werk dan vroeger. Het proces liep al vrij snel helemaal goed. Je controleert de akte, verzendt deze naar de Belastingdienst en legt de akte in de kluis. Geen dubbel werk meer en akten hoeven niet meer het pand uit. In tien jaar is het systeem niet veel veranderd; het werkt gewoon goed. Alleen kwamen er later de overlijdensmeldingen van de Belastingdienst erbij, waardoor ook testamentengeregistreerd konden worden.'

Wie hebben allemaal profijt van het CDR?
'Als het CDR geïntegreerd is in je eigen computersysteem, dan gaan alle gegevens in een keer mee. Naast het notariaat heeft de Belastingdienst er voordeel van. Die hoeft geen gegevens meer te kopiëren naar de eigen systemen. En de KNB kan gemakkelijk zien hoeveel akten er worden gepasseerd en op welke gebieden. Vroeger schreven we alles in boeken, maar daar had de KNB geen inzicht in.'

Wat vindt u van digitale akten in het CDR?
'Op ons kantoor passeren we nog geen digitale akten. Klanten moeten daarbij verschillende stappen doorlopen ter identificatie. Bij de Engelstalige digitale oprichting van een bv bleek laatst een beëdigde vertaling nodig te zijn. Ook bestaan er twee repertoria naast elkaar: een voor de digitale akten en een voor de papieren akten. Ik houd van eenvoud. Daarom houd ik het bij papieren akten en wacht ik op dit moment liever tot het integreren van alle akten in een keer mogelijk is.'

Welke mogelijkheden biedt het CDR nog meer?
'Ik zou graag een KVK-nummer in het systeem kunnen toevoegen als er een registergoed is geleverd aan een rechtspersoon die nog geen KVK-nummer heeft. Nu moeten we wachten tot de Kamer van Koophandel die oprichting heeft verwerkt voordat we de melding via het CDR bij de Belastingdienst kunnen doen. Of we sturen later een brief naar het ministerie van Financiën. Dat moet toch slimmer kunnen.
Het liefst zie ik dat alle akten digitaal kunnen worden opgesteld. Ook denk ik aan een digitaal centraal aandeelhoudersregister en aan het digitaliseren en inzichtelijk maken van de oudere akten die nu opgeslagen zijn in het centraal register in Winschoten. De kennis en techniek zijn er al. Maar ook de wetgeving moet aangepast worden. Daar is de KNB al een tijd mee bezig.'