Logo KNB.nl
English

Hé, notaris! Remy de Gier

'Op dit kantoor durfde ik het aan'

De KNB verwelkomt doorlopend nieuwe kandidaat-notarissen en (toegevoegd) notarissen. Waarom hebben zij voor het notariaat gekozen en hoe geven ze invulling aan hun vak? In deze rubriek zetten wij iedere maand een ander lid in de schijnwerpers. Want de leden máken onze mooie beroepsvereniging. Deze keer: Remy de Gier, notaris bij Marks Wachters notarissen.

Notariaat Magazine 2024-05
Remy de Gier

"‘Ze zien me niet meer terug’. Dat dacht ik toen ik na mijn eerste werkervaring als kandidaat-notaris teleurgesteld het notariaat verliet. Achteraf denk ik dat je op basis van één ervaring niet kunt beoordelen of het notariaat iets voor je is. Nu weet ik dat er grote verschillen zijn tussen notariskantoren.
Ik zit nu op een kantoor dat veel beter bij me past: goed georganiseerd, een gemoedelijke sfeer en een werkwijze waar ik achter sta. We adviseren onze cliënten hier heel eerlijk. Het komt voor dat mensen zonder akte de deur uitgaan, maar dat is prima. Als je ze verder kunt helpen met een goed advies, vergeten ze dat niet en komen ze in de toekomst altijd bij je terug."

Praktisch uitvoerbaar
"Sinds 2019 ben ik terug in het notariaat; ik ben er zes jaar uit geweest. Toen heb ik bij uitvaartverzekeraar Dela gewerkt en voor een bedrijf dat zich bezighoudt met de afwikkeling van nalatenschappen. Van die werkervaring pluk ik nu nog steeds de vruchten. Bij Dela heb ik geleerd complexe materie voor leken begrijpelijk te maken. En door de afwikkeling van nalatenschappen weet ik veel beter waar je tegenaan loopt als een testament eenmaal is opgesteld: wat erin staat, moet ook praktisch uitvoerbaar zijn.
Ik had nooit in mijn hoofd dat ik ondernemer wilde worden; de kans deed zich ook eerder voor dan gepland. Maar bij dit kantoor durfde ik het wel aan om notaris te worden. Ik draag nu meer verantwoordelijkheid, maar daar voel ik me comfortabel bij. Het notariaat is echt een mooie tak van sport. Je biedt maatwerk en je helpt mensen. Daaraan zal altijd behoefte zijn: het menselijke aspect van ons werk kun je niet digitaliseren."