'De sociale partners beslissen over de inhoud, het fonds voert de regeling uit'
1. Wie bedenkt de pensioenregeling?
De sociale partners in het notariaat. Die hebben drie geledingen van ieder vier tot zes mensen. De KNB levert de werkgeverscommissie die bestaat uit notarissen en de werknemerscommissie die bestaat uit toegevoegd en kandidaat-notarissen. Samen vormen zij de PensioenKamer. De overige medewerkers worden vertegenwoordigd door Bond van Medewerkers in het Notariaat. De sociale partners beslissen over de inhoud van de pensioenregeling, de premie en de opbouwpercentages. In totaal heeft het fonds circa 27.000 deelnemers, van wie 6.000 gepensioneerden, 11.000 actieven en 10.000 zogeheten slapers. Dat zijn mensen die wel pensioen hebben opgebouwd in het fonds, maar inmiddels in een andere sector werken.
2. Wat is de rol van het pensioenfonds?
Het pensioenfonds voert de regeling uit in opdracht van de sociale partners. 'Wij innen en beleggen de premies en keren de pensioenen uit', zegt bestuursvoorzitter Nienke Bijlholt. 'Het gaat om andermans geld; in totaal circa 3,5 miljard euro. Het fonds kent dus ‘checks and balances’ die een integere en beheerste bedrijfsvoering bewaken. Onze twee hoofdtaken hebben we uitbesteed. De administratie gebeurt door pensioenuitvoeringsorganisatie TKP en het beleggen door negen vermogensbeheerders. Ons bestuursbureau monitort die uitbestedingen. Het interne toezicht ligt bij de raad van toezicht, het verantwoordingsorgaan en een onafhankelijke compliance officer. Daarnaast zijn er de externe toezichthouders DNB en AFM.'
3. Waarom ben ik verplicht om deel te nemen?
De verplichtstelling voor (kandidaat-)notarissen is in 1957 in de wet vastgelegd. 'Dat was omdat notarissen doorgaans tot aan de dood hun ambt uitoefenden. Toen is besloten een leeftijdsgrens in te stellen, maar dan moest er natuurlijk wel een inkomensvoorziening komen. Het idee voor een pensioenfonds was daarmee geboren. Om dat te bekostigen, werd het verplicht gesteld. Later werd de verplichtstelling uitgebreid tot de medewerkers in het notariaat, op verzoek van de sociale partners in het voormalige medewerkerspensioenfonds.'
4. Wie bepaalt het beleggingsbeleid?
Het pensioenfonds belegt het pensioenkapitaal, zodat het kan groeien. Dat is belangrijk, want voor een goed pensioen is alleen de premie-inleg niet voldoende. Het fonds baseert het beleggingsbeleid op de risicovoorkeuren van de deelnemers, de samenstelling van de deelnemerspopulatie en wetenschappelijke inzichten. 'Als het aandeel jongeren groter is, beleggen we met meer risico. In de jonge jaren is er immers voldoende tijd om mindere resultaten weer goed te maken. Om de risicovoorkeuren van de deelnemers in kaart te brengen, houden we iedere vijf jaar een onderzoek. Iedereen krijgt dan per mail een uitnodiging. Als je invloed wilt uitoefenen op het beleggingsbeleid, is het dus heel belangrijk om daaraan mee te doen.'
5. Wat verandert er in de nieuwe pensioenregeling?
Het pensioenstelsel in Nederland gaat veranderen. Dat hebben de landelijke vakbonden, werkgeversorganisaties en de politiek afgesproken. In 2023 is de Wet toekomst pensioenen aangenomen. Het notariaat koerst erop om per 1 januari 2027 over te gaan naar de nieuwe pensioenregeling. Dat is een solidaire premieregeling. In deze regeling zijn er afspraken gemaakt over de hoogte van de premie, maar niet over de hoogte van de pensioenuitkering.
'In het huidige stelsel kunnen de pensioenen niet goed meegroeien met de stijgende prijzen. Dat komt doordat de fondsen grote buffers moeten aanhouden om de beloftes over de hoogte van de uitkering te kunnen waarmaken. Straks kunnen de reserves kleiner zijn en kan er dus méér geld naar de pensioenen. Daardoor kunnen de pensioenen eerder worden verhoogd als het goed gaat met de economie. In slechte tijden kunnen ze ook omlaaggaan. Dat is nu ook al zo. Maar met onze solidariteitsreserve houden we de kans op verlaging klein en de uitkeringen stabiel. Als het kan, gebruikt het pensioenfonds maximaal 4 procent van de dekkingsgraad voor deze reserve.'
Een ander voordeel is dat er één pensioenregeling met één premie komt voor iedereen die werkt in het notariaat. Dat maakt de regeling een stuk eenvoudiger in de uitvoering. 'Het belangrijkste is echter dat we ook in de nieuwe regeling de risico’s samen blijven delen. De lusten én de lasten.'
6. Wat verandert er voor nabestaanden?
Overlijdt u nadat u met pensioen bent gegaan? Dan bedraagt het partnerpensioen in de regel 70 procent van uw ouderdomspensioen. Na uw overlijden ontvangen uw kinderen 20 procent van uw pensioengevend salaris, totdat zij 25 jaar zijn. Als u overlijdt vóórdat u met pensioen gaat, dan ontvangt uw partner een partnerpensioen van 40 procent van uw pensioensalaris. In de nieuwe regeling krijgt uw partner dit alleen als u als deelnemer op het moment van overlijden meedoet aan de pensioenregeling/in dienst bent. Dit heet risicobasis: er wordt geen waarde opgebouwd, u bent alleen gedekt zolang u premie betaalt.
Bijlholt waarschuwt: 'Let op: ga je uit dienst? Dan loopt deze verzekering nog zes maanden door. Als je een nieuwe werkgever buiten het notariaat krijgt, dan stopt de verzekering en is de kans groot dat je een vergelijkbare risicoverzekering krijgt bij je nieuwe werkgever. Je kunt er ook voor kiezen om de verzekering na uitdiensttreding uit het notariaat langer te laten doorlopen, tot maximaal de pensioendatum. Je betaalt dan zelf de premie. Dit kun je regelen via het Pensioenfonds Notariaat.'
7. Waar kan ik terecht als ik vragen heb?
De medewerkers van pensioenuitvoerder TKP staan voor u klaar. De klantenservice is van maandag tot en vrijdag van 9 tot 17 uur telefonisch bereikbaar op 050-5829858. Op de website van Pensioenfonds Notariaat is ook een digitaal contactformulier te vinden.
Meedoen aan de roadshow?
Een bestuursdelegatie van Pensioenfonds Notariaat komt graag langs op uw kantoor of bij u in de buurt. Dan vindt er in een kleinschalige setting een gesprek plaats over het fonds en de huidige en nieuwe pensioenregeling. De reacties zijn zeer positief en er is veel animo voor deze bijeenkomsten. Het kan dus nodig zijn om ver van tevoren een afspraak in te plannen. Meer weten? Neem contact op met Nienke Bijlholt om een afspraak te maken: 050 5829889.