Logo KNB.nl
English

Uit de tuchtkamer

'Beschouw een klacht niet als een schande'

Bij een tuchtzaak zitten ook altijd beroepsgenoten aan de andere kant van de tafel. Hoe ervaren zij dit werk en wat adviseren zij notarissen? In deze serie komen notariële leden van de kamers voor het notariaat aan het woord. Ditmaal notaris Cok Zijerveld, sinds zes jaar plaatsvervangend notarieel lid van de kamer voor het notariaat in het ressort Arnhem-Leeuwarden.

Tekst: Jolanda aan de Stegge | Beeld: Shody Careman Notariaat Magazine nummer 2025-03
Uit de tuchtkamer Cok Zijerveld 750x500

'Een enkele keer denk ik: hoe kun je je werk nou toch zo doen?'

'Dit werk vind ik zo interessant dat ik het betreur dat ik het slechts twee termijnen van vier jaar mag doen. Het laat me reflecteren op mijn eigen notariële werk en hoe ik me daarin opstel. Voorafgaand aan elke zitting en bij de bespreking van tuchtuitspraken op kantoor vraag ik me af: wat zou ik gedaan hebben in deze situatie en zou mij dit ook hebben kunnen overkomen? Dat antwoord is echt weleens ‘ja’. Er gebeurt elke dag wel iets waarvan je denkt: is dit goed genoeg? Dat hoort erbij, het kan altijd wel beter, denk ik. Het is boeiend om uit mijn eigen praktijk te stappen en boven ons vak te hangen. De energie die dat kost, is het meer dan waard. Ook omdat de intrinsieke waarde van het notariaat ermee wordt gediend, probeer ik zoveel mogelijk collega’s voor dit werk te enthousiasmeren.'  

Willekeurige voorbijganger

'Ik steek veel op van de rechters, doorgaans zijn dat sterke voorzitters met een scala aan gesprekstechnieken. Een rechter vroeg eens aan een beklaagde notaris: Hoe denkt u dat een willekeurige voorbijganger oordeelt over uw aanpak? ‘Die zal dat niet heel normaal vinden’, antwoordde de notaris. Een andere rechter informeerde bij een klager: Wat had uw notaris nou precies anders kunnen doen? Daar had diegene geen antwoord op. Daardoor werd ook voor hemzelf duidelijk dat het probleem niet bij de notaris lag, maar bij zijn eigen familie.
Een enkele keer denk ik tijdens een zitting over een beklaagde collega: hoe kun je je werk nou toch zo doen? Want élk notariskantoor worstelt met tijdsdruk en een tekort aan medewerkers. Daar moet je dus strak op sturen, want je hebt tijd nodig om je werk goed te kunnen doen, dan duurt het maar wat langer. Communiceer daarover dan wel met je klant: het lukt niet binnen twee weken, wel binnen vier weken.'

Gladstrijken

'Er mag nog wel scherper worden gestuurd op veelklagers, bijvoorbeeld via een voorzittersbeslissing of door te stellen: "U klaagt voor de zoveelste keer over nagenoeg hetzelfde onderwerp, dat is nu afgelopen." Misschien voelt zo iemand zich onvoldoende gehoord en probeert hij een zondebok te vinden. Regelmatig speelt op de achtergrond een andere juridische discussie waaraan de bewuste notaris part noch deel heeft. Zulke zaken zijn zonde van ieders tijd en energie, niet in de laatste plaats voor de beklaagde notaris. Mijn tip: beschouw een klacht niet als een schande. Het hoort bij ons werk en kan iedereen overkomen. En als je het positief oppakt, kan het ook nog zijn dat je je werk daarna beter verricht.'