Logo KNB.nl
English

Uit de tuchtkamer

'Het familierecht leidt niet vaker tot tuchtzaken'

Bij een tuchtzaak zitten ook altijd beroepsgenoten aan de andere kant van de tafel. Hoe ervaren zij dit werk en wat adviseren zij notarissen? In deze serie komen notariële leden van de kamers voor het notariaat aan het woord. In de laatste aflevering kandidaat-notaris Richard Grievink, al vijf jaar notarieel lid van de kamer voor het notariaat in het ressort Arnhem-Leeuwarden.

Tekst: Jolanda aan de Stegge | Beeld: De Beeldredacteur/Michel ter Wolbeek Notariaat Magazine nummer 2025-06
tuchtkamer richard grievink 750x500

'Het lezen van Notamail kan een nogal negatieve start van de werkdag zijn'

'Het is een wijdverbreid misverstand dat in de kamers voor het notariaat vooral familierechtkwesties aan de orde komen. Iedereen roept dat wel – ook in deze rubriek –, maar de praktijk laat iets anders zien. De zaken die wij behandelen, vormen een reële afspiegeling van het notariële métier en zijn evenredig verdeeld over de drie rechtsgebieden. Het notariaat houdt zich het meest bezig met onroerend goed en dus zien wij in de kamer het vaakst klachten die daaraan gerelateerd zijn.
Wellicht vindt de redactie van Notamail de behandelde klachten uit het familierecht smeuïger dan andere klachten en komen ze om die reden vaker in hun nieuwsbrief terecht. (Kandidaat-)notarissen die vrezen dat zij in hun familierechtpraktijk meer te duchten zouden hebben van het tuchtrecht dan hun collega’s in een onroerend goed- of ondernemingspraktijk, kan ik dus geruststellen: dat is niet het geval.'

3-0 achter

'Al negen jaar werk ik onder andere ook als auditor voor de KNB. Tijdens audits hoor ik steeds vaker van kandidaat-notarissen: ‘Ik word geen notaris, want dat klacht- en tuchtrecht: ik moet er niet aan dénken.’ Ook hoor ik collega’s beweren  dat ‘je wel kunt inpakken als je wordt aangeklaagd, omdat je met 3-0 achterstaat.’ Dat is absoluut niet zo, zeg ik uit ervaring. Er wordt in de kamers uiterst zorgvuldig met klachten omgesprongen en in veruit de meeste gevallen gaat de notaris vrijuit. Afgezien hiervan valt het aantal klachten in het niet bij de gigantische aantallen akten die jaarlijks in het notariaat worden gepasseerd.
Plaats het tuchtrecht alsjeblieft in het juiste perspectief. De vrees vind ik niet terecht, maar begrijp ik wel. In het notariaat begin je de dag met het lezen van Notamail, wat een nogal negatieve start kan zijn. Ook omdat Notamail een samenvatting van zaken geeft, waarna men aan de hand van veel feitelijkheden een rechtsregel tracht te formuleren. Zeker als je zo’n casus zelf hebt behandeld, denk je regelmatig: dit is wel erg kort door de bocht geformuleerd.'

Kou uit de lucht

'Mijn tip: mocht je een klacht krijgen, dan kun je vooraf proberen in gesprek te komen met de klager om te kijken of het probleem misschien ook op een andere manier op te lossen is. Niet elke zaak leent zich hiervoor, maar soms haal je de kou uit de lucht door een goed gesprek met uitleg, waarin je begrip toont voor de onvrede of een gebaar maakt in de richting van de klant.'