Consumentenbond: 'serviceabonnement hypotheekadviseurs nutteloze dienst'

De Consumentenbond waarschuwt voor serviceabonnementen die hypotheekadviseurs vaak aanraden bij het afsluiten van een hypotheek. Volgens de bond betalen veel consumenten jarenlang voor een nutteloze dienst. Zij sluiten die soms toch af omdat zij zich onder druk gezet voelen een abonnement aan te gaan.

De Consumentenbond en onafhankelijk hypotheekadviseur Ikbenfrits (IBF) vergeleken 18 abonnementen. Die bevatten bijna allemaal diensten als beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over de hypotheek of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Diensten die vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product en waar consumenten ook zonder abonnement recht op hebben.

Onder druk
De Consumentenbond krijgt ook meldingen binnen dat consumenten het gevoel krijgen dat zij onder druk worden gezet om een serviceabonnement af te sluiten. Het komt bijvoorbeeld voor dat een adviseur zijn klanten vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte op het abonnement wijst. Of beweert dat de klant zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen. De Consumentenbond wil dat adviseurs informatie op hun website zetten over de kosten en inhoud van de serviceabonnementen en daarbij ook vermelden op welke diensten consumenten recht hebben zonder abonnement.

Verder in het nieuws

Gezocht: ideeën die het notariaat vooruit helpen

Heeft u een concreet idee om het notariaat toegankelijker te maken of het beroep aantrekkelijker te maken? Dien dan een voorstel in bij de Stichting Connie Bletz en wie weet krijgt u financiële onders...

KNB in gesprek met ministerie over sociaal notariaat

De pilot met het sociaal notariaat kan volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid niet aansluiten bij de gesubsidieerde rechtsbijstand. De reden: de financiële uitdagingen waarvoor het nieuwe k...

Notarissen passeren in oktober 9 procent meer akten

Notarissen passeerden in oktober 9 procent meer akten dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal ging het om bijna 172.000 akten. Het aantal hypotheek- en overdrachtsakten blijft maar doorstijgen, te...

Vernieuwde brochure: een woning kopen

De publieksbrochure 'Een woning kopen' heeft een totaal nieuwe opzet en is volledig herschreven. In deze nieuwe brochure staat de informatiebehoefte van de (potentiële) koper voorop. Uiteraard is er o...