8 procent meer akten in tweede kwartaal

Het totale aantal door notarissen gepasseerde akten in het tweede kwartaal van dit jaar ligt 8 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. In totaal zijn er in april, mei en juni ruim 459.000 akten gepasseerd. Vorig jaar waren dat er nog 425.000. De grootste stijging maakte het aantal hypotheekakten door: 16 procent. Ook het aantal overdrachtsakten (12 procent) en levenstestamenten (11 procent) steeg flink.

De stijging van de kwartaalcijfers (pdf) is te danken aan de maanden april en mei, want in juni daalde het aantal gepasseerde akten juist met 6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De grootste afname is te zien in het aantal overdrachtsakten. Het is de tweede keer dit jaar dat in de laatste maand van een kwartaal een daling van het aantal akten plaatsvindt. Ook in maart lag het aantal akten lager dan in dezelfde maand vorig jaar.

Juni
Behalve het aantal overdrachtsakten (een daling van 13 procent) daalde in juni (pdf) ook het aantal hypotheekakten (7 procent), testamenten (6 procent) en oprichtingsakten voor bv's (4 procent). Het aantal levenstestamenten liet nog wel een stijging zien: 2 procent.

Verder in het nieuws

Meer leden, minder notarissen

De KNB is het nieuwe jaar begonnen met 3497 leden. Dat zijn er 70 meer dan een jaar geleden. Het aantal kandidaat-notarissen nam toe met 75, het aantal toegevoegd notarissen met 22. Daar staat tegenov...

Flink meer akten gepasseerd in 2024

Notarissen hebben vorig jaar 8 procent meer akten gepasseerd dan in 2023. Dat komt neer op in totaal ruim 1,8 miljoen akten. Vooral het aantal hypotheekakten (17 procent) en overdrachtsakten (15 proce...

‘Passeerkamer is geweldige goudmijn’

Voor journalist Johan Nebbeling heeft de notaris geen geheimen. Sterker nog, hij schrijft die geheimen al zo’n 10 jaar op in zijn wekelijkse rubriek Waarvan Akte in het AD. Zijn derde boek De laatste ...

Campagne over digitale nalatenschap

Wat gebeurt er met jouw digitale nalatenschap? Dat is de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklis...