De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de kwaliteit van de dienstverlening en de zorgvuldigheid van werken.
In 9 van de 61 zaken is de procedure vroegtijdig gestopt. Bijvoorbeeld omdat geen klachtengeld is betaald of omdat de klager geen aanvullende informatie aan de commissie heeft verstrekt. In 3 zaken zijn de partijen onderling tot een oplossing gekomen. Uiteindelijk heeft de commissie in 28 zaken een einduitspraak gedaan of een schikking opgemaakt. Daarbij is 7 keer de klant (deels) in het gelijk gesteld. De procedures voor de overige 21 zaken waren eind 2024 nog niet afgerond.
Zakelijke klachten
De Commissie Notariaat Zakelijk behandelt zakelijke geschillen tussen notarissen en ondernemers. Deze commissie ging in 2024 aan de slag met 9 zaken, tegenover 4 in 2023. In deze zaken ging het onder meer over de informatieverstrekking door de notaris, de kwaliteit van de dienstverlening en het verkrijgen van een schadevergoeding van de notaris. In 2 zaken is de klant (deels) in het gelijk gesteld.
Geschillencommissie Notariaat
Het notariaat is sinds maart 2013 aangesloten bij de Geschillencommissie. Cliënten kunnen hier op een laagdrempelige manier geschillen voorleggen over de kwaliteit van dienstverlening van de notaris, de hoogte van declaraties en een schadevergoeding vragen tot 10.000 euro.
Ook de notaris kan bij openstaande declaraties een beroep doen op de Geschillencommissie. Is de cliënt een consument, dan dient deze wel in te stemmen met behandeling van het geschil door de Geschillencommissie.