Bemanners Notaristelefoon spreken begrijpelijke taal

Consumenten die naar de Notaristelefoon bellen, zijn tevreden over hoe ze te woord worden gestaan. Zo’n 90 procent vindt dat er in begrijpelijke taal wordt gesproken. 80 procent vindt de uitleg bruikbaar. Gemiddeld krijgen de bemanners een 8,6 voor hun advies. Dit kregen de (oud-)notarissen en juridisch medewerkers van de Notaristelefoon te horen tijdens de terugkomdag op maandag 13 mei.

Zo’n 80 procent van de vragen bij de Notaristelefoon gaat over personen- en familierecht. 10 procent heeft te maken met onroerend goed en bijna 3 procent belt met een klacht over een notaris. Het aantal telefoontjes dat de Notaristelefoon krijgt, neemt af, maar de complexiteit van de vragen neemt toe.

Verder in het nieuws

Juridische Poort over toekomst notariaat

De maatschappij verandert en de digitalisering is niet meer te stoppen. Hoe beïnvloedt dit het werk en de positie van de notaris? En wat betekenen deze ontwikkelingen voor de competenties van de notar...

Nader onderzoek ondermijning Amsterdam nodig

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) pleit voor nader onderzoek naar ondermijning in Amsterdam en betrokkenheid van notarissen hierbij. De beroepsorganisatie reageert hiermee op de verken...

Onderscheid ongehuwd en gescheiden blijft

Het onderscheid tussen ‘ongehuwd’ en ‘gescheiden’ blijft bestaan. Dat antwoordt Sander Dekker, minister voor Rechtsbescherming op Kamervragen van Vera Bergkamp (D66). Het onderscheid voorkomt onduidel...