Bemanners Notaristelefoon spreken begrijpelijke taal

Consumenten die naar de Notaristelefoon bellen, zijn tevreden over hoe ze te woord worden gestaan. Zo’n 90 procent vindt dat er in begrijpelijke taal wordt gesproken. 80 procent vindt de uitleg bruikbaar. Gemiddeld krijgen de bemanners een 8,6 voor hun advies. Dit kregen de (oud-)notarissen en juridisch medewerkers van de Notaristelefoon te horen tijdens de terugkomdag op maandag 13 mei.

Zo’n 80 procent van de vragen bij de Notaristelefoon gaat over personen- en familierecht. 10 procent heeft te maken met onroerend goed en bijna 3 procent belt met een klacht over een notaris. Het aantal telefoontjes dat de Notaristelefoon krijgt, neemt af, maar de complexiteit van de vragen neemt toe.

Verder in het nieuws

KNB in gesprek met ministerie over sociaal notariaat

De pilot met het sociaal notariaat kan volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid niet aansluiten bij de gesubsidieerde rechtsbijstand. De reden: de financiële uitdagingen waarvoor het nieuwe k...

Notarissen passeren in oktober 9 procent meer akten

Notarissen passeerden in oktober 9 procent meer akten dan in dezelfde maand vorig jaar. In totaal ging het om bijna 172.000 akten. Het aantal hypotheek- en overdrachtsakten blijft maar doorstijgen, te...

Vernieuwde brochure: een woning kopen

De publieksbrochure 'Een woning kopen' heeft een totaal nieuwe opzet en is volledig herschreven. In deze nieuwe brochure staat de informatiebehoefte van de (potentiële) koper voorop. Uiteraard is er o...

Politiek debat over notaris als poortwachter

Wat hebben notarissen nodig om hun poortwachtersrol effectiever in te vullen? Deze vraag stond op 23 oktober centraal tijdens de Juridische Poort van de KNB bij Nieuwspoort in Den Haag. Naast een inho...