Bemanners Notaristelefoon spreken begrijpelijke taal

Consumenten die naar de Notaristelefoon bellen, zijn tevreden over hoe ze te woord worden gestaan. Zo’n 90 procent vindt dat er in begrijpelijke taal wordt gesproken. 80 procent vindt de uitleg bruikbaar. Gemiddeld krijgen de bemanners een 8,6 voor hun advies. Dit kregen de (oud-)notarissen en juridisch medewerkers van de Notaristelefoon te horen tijdens de terugkomdag op maandag 13 mei.

Zo’n 80 procent van de vragen bij de Notaristelefoon gaat over personen- en familierecht. 10 procent heeft te maken met onroerend goed en bijna 3 procent belt met een klacht over een notaris. Het aantal telefoontjes dat de Notaristelefoon krijgt, neemt af, maar de complexiteit van de vragen neemt toe.

Verder in het nieuws

KNB-congres vuurdoop voor nieuwe voorzitter

Notaris Barbara van Kampen beleefde op het KNB-congres Experience the future op 4 oktober haar eerste publieke optreden als voorzitter van de KNB. In die rol kon zij meteen een eerste succes noteren: ...

Steffie.nl legt nu ook relatievormen uit

De KNB heeft samen met Steffie.nl een uitlegmodule ontwikkeld over huwelijk, geregistreerd partnerschap en samenwonen. Mensen in een relatie realiseren zich vaak niet wat hun juridische positie is. Ju...

Notaris Guido Tjadens nieuwe voorzitter ledenraad

Guido Tjadens (44) is woensdag gekozen als nieuwe voorzitter van de ledenraad van de KNB. Hij volgt de huidige voorzitter Joyce Leemrijse per 1 oktober op en zal volgend jaar zijn eerste ledenraad voo...

‘Goede scriptie komt je carrière ten goede’

Tot haar grote verbazing heeft Zohara Mahmoud dinsdag de scriptieprijs van de Vereniging Ondernemingsrechtspecialisten Notariaat (VON) gewonnen. Aan de prijs is een geldbedrag van 2500 euro verbonden....