Biedlogboek moet zorgen voor extra transparantie

De NVM, VBO, Vastgoedpro en de Vereniging Eigen Huis voeren op 1 juli een digitaal biedlogboek in. Kandidaat-kopers die een bod hebben uitgebracht kunnen daarin, na het verstrijken van de bedenktermijn en eventuele ontbindende voorwaarden, zien hoe het biedingsproces is verlopen.

Het biedlogboek moet zorgen voor extra transparantie. Per 1 januari 2023 wordt het gebruik van het biedlogboek verplicht: vanaf die dag hebben kandidaat-kopers recht op inzage in het biedlogboek. Voorwaarde is wel dat de makelaar is aangesloten bij een van de 3 branche- en beroepsorganisaties: NVM, VBO en Vastgoedpro. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wil het biedlogboek in de toekomst per wet verplichten. Partijen die geen gebruik maken van een gecertificeerd biedlogboek kunnen dan niet langer een bied- of onderhandelingsproces begeleiden.

Gezamenlijk tuchtrecht
De 3 organisaties kondigden eerder dit jaar aan met een onafhankelijk, gezamenlijk tuchtrecht te komen. Consumenten kunnen zo terecht bij 1 loket voor de afhandeling van hun klachten. De tuchtraad gaat makelaars, taxateurs en bouwkundig keurders toetsen aan de al bestaande beroeps- en gedragscodes.

Verder in het nieuws

Meer leden, minder notarissen

De KNB is het nieuwe jaar begonnen met 3497 leden. Dat zijn er 70 meer dan een jaar geleden. Het aantal kandidaat-notarissen nam toe met 75, het aantal toegevoegd notarissen met 22. Daar staat tegenov...

Flink meer akten gepasseerd in 2024

Notarissen hebben vorig jaar 8 procent meer akten gepasseerd dan in 2023. Dat komt neer op in totaal ruim 1,8 miljoen akten. Vooral het aantal hypotheekakten (17 procent) en overdrachtsakten (15 proce...

‘Passeerkamer is geweldige goudmijn’

Voor journalist Johan Nebbeling heeft de notaris geen geheimen. Sterker nog, hij schrijft die geheimen al zo’n 10 jaar op in zijn wekelijkse rubriek Waarvan Akte in het AD. Zijn derde boek De laatste ...

Campagne over digitale nalatenschap

Wat gebeurt er met jouw digitale nalatenschap? Dat is de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklis...