Campagne over digitale nalatenschap

Wat gebeurt er met jouw digitale nalatenschap? Dat is de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklist, een stappenplan en meer informatie over hoe zij hun digitale nalatenschap kunnen regelen.

Volgens de campagne heeft 85 procent van de Nederlanders hun digitale nalatenschap niet op orde. Zij hebben niet geregeld wat er met hun mails, accounts op social media  en digitale foto’s moet gebeuren als zij zijn overleden. En wie heeft er eigenlijk toegang tot hun mobiele telefoon of laptop als zij er niet meer zijn?

Stappenplan en checklist
De campagne moet er voor zorgen dat mensen hier meer over gaan nadenken. Consumenten kunnen daarbij gebruik maken van een stappenplan met daarin ook een checklist (pdf). Deze zijn inmiddels ook op Notaris.nl te vinden.

Alliantie
‘Data na de dood’ is een initiatief van de Alliantie Digitaal Samenleven, een netwerk van bedrijven, publieke en maatschappelijke organisaties die zich samen inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland blijven deelnemen aan de steeds meer digitale samenleving. Onder meer Beeld & Geluid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties maken deel uit van deze alliantie.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...