Wat gebeurt er met jouw digitale nalatenschap? Dat is de centrale vraag in de nieuwe campagne ‘Data na de dood’ van de Alliantie Digitaal Samenleven. De campagne biedt consumenten een handige checklist, een stappenplan en meer informatie over hoe zij hun digitale nalatenschap kunnen regelen.
Volgens de campagne heeft 85 procent van de Nederlanders hun digitale nalatenschap niet op orde. Zij hebben niet geregeld wat er met hun mails, accounts op social media en digitale foto’s moet gebeuren als zij zijn overleden. En wie heeft er eigenlijk toegang tot hun mobiele telefoon of laptop als zij er niet meer zijn?
Stappenplan en checklist
De campagne moet er voor zorgen dat mensen hier meer over gaan nadenken. Consumenten kunnen daarbij gebruik maken van een stappenplan met daarin ook een checklist (pdf). Deze zijn inmiddels ook op Notaris.nl te vinden.
Alliantie
‘Data na de dood’ is een initiatief van de Alliantie Digitaal Samenleven, een netwerk van bedrijven, publieke en maatschappelijke organisaties die zich samen inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland blijven deelnemen aan de steeds meer digitale samenleving. Onder meer Beeld & Geluid en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties maken deel uit van deze alliantie.