Consumentenbond: 'serviceabonnement hypotheekadviseurs nutteloze dienst'

De Consumentenbond waarschuwt voor serviceabonnementen die hypotheekadviseurs vaak aanraden bij het afsluiten van een hypotheek. Volgens de bond betalen veel consumenten jarenlang voor een nutteloze dienst. Zij sluiten die soms toch af omdat zij zich onder druk gezet voelen een abonnement aan te gaan.

De Consumentenbond en onafhankelijk hypotheekadviseur Ikbenfrits (IBF) vergeleken 18 abonnementen. Die bevatten bijna allemaal diensten als beheer van de hypotheek, beantwoorden van vragen over de hypotheek of een nieuw rentevoorstel doen na afloop van de rentevaste periode. Diensten die vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product en waar consumenten ook zonder abonnement recht op hebben.

Onder druk
De Consumentenbond krijgt ook meldingen binnen dat consumenten het gevoel krijgen dat zij onder druk worden gezet om een serviceabonnement af te sluiten. Het komt bijvoorbeeld voor dat een adviseur zijn klanten vlak voor de definitieve ondertekening van de hypotheekakte op het abonnement wijst. Of beweert dat de klant zonder abonnement hoge uurtarieven moet betalen. De Consumentenbond wil dat adviseurs informatie op hun website zetten over de kosten en inhoud van de serviceabonnementen en daarbij ook vermelden op welke diensten consumenten recht hebben zonder abonnement.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...