Eerste demo van digitale koopovereenkomst

Zorgeloos Vastgoed heeft maandag een eerste demo gepresenteerd van een digitale koopovereenkomst. Die moet er voor zorgen dat het in de toekomst niet meer nodig is om de koopovereenkomst tot wel 7 keer toe te kopiëren, te controleren en te verspreiden.

Het proces rondom een koopovereenkomst is voor consumenten niet altijd even overzichtelijk. Daarom werkt het initiatief Zorgeloos Vastgoed, waarin ook de KNB is vertegenwoordigd, aan een verbetering van het overzicht en inzicht van dit proces. Een eerste stap is het ontwikkelen van een digitale koopovereenkomst. Nu controleert elke partij die de overeenkomst in handen krijgt opnieuw de inhoud. Straks is dat niet meer nodig, onder meer door daar duidelijke afspraken over te maken.

Demo
Een afvaardiging van makelaars, financieel adviseurs, geldverstrekkers, notarissen en het Kadaster heeft maandag een eerste demo van de digitale koopovereenkomst bekeken en besproken. De komende tijd gaat Zorgeloos Vastgoed aan de slag met de ontvangen feedback. Vervolgens wordt de demo op de website van het initiatief geplaatst.

Groepsfoto.JPGAfgevaardigden betrokken beroepsgroepen bij eerste demo digitale koopovereenkomst

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...