Minister De Jonge wil met brochure consument wijzen op wegvallen notariële rechercheplicht

KNB-voorzitter Annerie Ploumen heeft donderdag 2 juni kennisgemaakt met Hugo de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening. Tijdens het gesprek kwamen onderwerpen als de Omgevingswet en de transparantie in het koopproces aan de orde.

Ploumen heeft aandacht gevraagd voor de consequenties van het wegvallen van de notariële rechercheplicht voor een aantal publieksrechtelijke beperkingen bij inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet. Hiermee valt een deel van de notariële consumentenbescherming weg. De Jonge liet weten deze zorgen te begrijpen en te onderkennen. Zijn oplossing is het maken van een consumentenbrochure waarin staat wat consumenten voortaan zelf moeten doen. De KNB denkt dat dit niet voldoende is omdat het om een complex proces gaat waar expertise voor nodig is.

Digitale biedboeken
Het tweede onderwerp was transparantie bij het kopen van een woning. De Jonge wil bij particulier vastgoed gaan werken met digitale biedboeken. Hierin ziet hij een rol voor de notaris. Die kan controleren of de gebruikte biedtool overheidsgecertificeerd is. Volgens Ploumen is dat te mager en heeft de notaris veel meer te bieden in dit proces. Hierover wil de minister verder in gesprek met de KNB.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...