Ik moest aan die complimentenworkshop denken bij het lezen van het artikel over medewerkers in het notariaat. Zij nemen (kandidaat-)notarissen werk uit handen en zorgen ervoor dat die zich kunnen richten op de complexe dossiers. Een onmisbare schakel in onze sector dus. Toch krijgen sommigen daarvoor niet altijd de waardering die hun toekomt.
Serieus nemen
Ik ben de eerste om te erkennen dat ik als notaris nergens zou zijn zonder al mijn medewerkers, van ondersteuning tot (kandidaat- of toegevoegd) notaris, zeker nu ik ook voorzitter van de KNB ben. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet de enige ben die dat zo ervaart, maar dat moeten we dan ook laten merken: neem je medewerkers serieus en maak daarbij geen onderscheid.
Een goede werkgever – een belangrijke rol van de notaris, zeker in deze krappe arbeidsmarkt – luistert naar wat zijn medewerkers willen en kijkt hoe hij daar een mouw aan kan passen. Bijvoorbeeld als het gaat om thuiswerken of de werkweek flexibel indelen, uiteraard binnen de grenzen van het mogelijke en rekening houdend met de wensen van het hele team.
Goede communicatie
Een werkgever die luistert, vraagt echter ook om werknemers die zich uitspreken. Te vaak kom ik kandidaat-notarissen tegen die zich beklagen over zaken die niet goed geregeld zijn op hun kantoor, maar daar blijkt hun notaris dan geen weet van te hebben. Bespreek het met je werkgever! Op de werkvloer moet je de discussie aangaan. Alleen zo kun je verandering brengen in een voor jou onprettige situatie. Een goede werkrelatie staat of valt met goede onderlinge communicatie. En daarin valt in onze beroepsgroep nog best wat te winnen. Dat er ook al veel gewonnen is, bewijst kandidaat-notaris Anoir Koolhoven. Zijn liefde voor het vak spat van het papier af. Dus laat ik zelf het goede voorbeeld geven door op deze plek Anoir te complimenteren met zijn aanstekelijke enthousiasme. Dat velen van u mijn voorbeeld mogen volgen. Vanaf morgen ook wat meer complimenten op uw kantoor?