Logo KNB.nl
English

Column van de voorzitter

Tuchtrecht: vriend of vijand?

Wat leer je van een tuchtklacht? In mijn geval: dat je met verwachtingsmanagement een hoop ellende kunt voorkomen. Iemand die vond dat ik niet op tijd had gereageerd op een mail diende jaren geleden een tuchtklacht tegen mij in. Een maatregel kreeg ik niet opgelegd, gelukkig, maar het heeft mij wel geleerd om op tijd duidelijke afspraken met cliënten te maken: wat kun je voor ze doen, en wat niet? Het helpt als cliënten vanaf het begin weten waar ze op kunnen rekenen.

Tekst: Barbara van Kampen | Beeld: Truus van Gog Notariaat Magazine 2025-03
Barbara van Kampen 750x500

'Het is goed dat we niet ons eigen vlees keuren'

Toch halen lang niet al mijn collega’s iets positiefs uit een tuchtprocedure. En dat snap ik. Want een klacht voelt vaak als een aanval. Het raakt je, omdat iemand jouw integriteit of werkwijze in twijfel trekt. Ook ik kreeg een soort kortsluiting in mijn hoofd toen de tuchtklacht op de mat viel. Zoiets roept emoties op en dat moet je bij jezelf onderkennen. En meteen hulp inschakelen! Vaak kun je zelf op zo’n moment niet meer helder en feitelijk naar de klacht kijken.

Kwaliteit hooghouden

Dit roept de vraag op of het tuchtrecht een vijand of een vriend van onze beroepsgroep is. Ik hoor regelmatig dat studenten en jonge kandidaat-notarissen tucht en toezicht zien als vijanden, dat ze daardoor bang zijn om het vak uit te oefenen en zelfs overwegen te stoppen. Zelf zie ik tucht en toezicht als vrienden van de notaris. Ik denk dat het goed is dat we onafhankelijke toezichthouders hebben en niet ‘ons eigen vlees keuren’. We mogen blij zijn met zo’n systeem dat de kwaliteit van het notariaat hooghoudt.
Dat hierin verbeteringen mogelijk zijn, zie ik ook. Interessant om in dit magazine de mogelijkheid van een ontwikkelmaatregel te onderzoeken. De tuchtrechter kan nu alleen een strafmaatregel opleggen – of niet natuurlijk – en die leidt soms eerder tot boosheid dan tot reflectie op het eigen gedrag.  Hoewel er haken en ogen aan kleven, zou een ontwikkelmaatregel in zo’n geval meer effect kunnen hebben.

Openstaan

En wat universitair hoofddocent en rechter-plaatsvervanger Rianne Herregodts zegt, is ook waar: van een tuchtuitspraak kan de hele notariële beroepsgroep leren. Maar dan moet je er wel voor openstaan en de tuchtrechter niet als vijand beschouwen. De les die ik haalde uit mijn tuchtklacht krijgt u alvast cadeau: doe aan verwachtingsmanagement. Een klacht voorkom je er misschien niet mee, maar het zorgt zeker voor meer rust.