Notarieel secretaresse
Als notarieel secretaresse verricht je secretariële werkzaamheden voor juristen, klerken, notarieel medewerkers en (kandidaat-)notarissen. Je houdt agenda's bij, verwerkt inkomende post en beantwoordt telefoon en e-mail. Naast deze gebruikelijke secretariële werkzaamheden, ben je vaak direct betrokken bij het notariële werk. Je raadpleegt registers, ontvangt cliënten, typt adviezen of akte-teksten en legt dossiers aan.
Juridisch medewerkers en documentalisten
Bij de wat kleinere kantoren verzorgen de medewerkers zelf de archivering en hoort het delen van kennis bij hun functie. Bij grote (advocaten-/)notariskantoren is dit vaak net iets anders geregeld.
Daar werken medewerkers zoals paralegals, paralegal assistants, professional support lawyers of juridisch medewerkers. Zij werken inhoudelijk met de juridische informatie en ondersteunen notarissen met hun kennis. Zij zorgen er ook voor dat alle medewerkers op de hoogte worden gebracht van relevante wetswijzigingen en vakliteratuur.
Deze juridische functies gaan dus net een stap verder dan documentalisten, bibliothecarissen en informatiespecialisten. Deze medewerkers zorgen voor de dagelijkse archivering, opbouw van het aktenarchief, kantoorbibliotheek en het verwijzen naar de juiste informatie.