Logo KNB.nl
English

Klerk, medewerker of secretaresse worden

De ruim 3000 (kandidaat-)notarissen doen hun werk niet alleen. Zij worden ondersteund door ruim 6000 klerken, notarieel medewerkers en secretaresses. Zodat de (kandidaat-)notarissen zich volledig kunnen concentreren op de vraagstukken en dossiers die extra aandacht en kennis vragen.

Wat doen de notarisklerk, notarieel medewerker en notarieel secretaresse? In de praktijk lopen deze functies vaak in elkaar over. Op een klein kantoor ben je meer allround bezig. Als notarieel secretaresse doe je bijvoorbeeld het werk van een notarieel medewerker op een groter kantoor.

Klerk

Als notarisklerk heb je een brede functie. Je behandelt zelfstandig veel voorkomende dossiers. En je voert ondersteunende werkzaamheden uit voor de (kandidaat-)notaris, zoals:

  • het controleren van akten en overeenkomsten op stijl en juridische onjuistheden;
  • het raadplegen van allerlei registers;
  • het opstellen van conceptakten;
  • de correspondentie en het telefonisch contact met cliënten.

Je bent een vakspecialist die zich blijft ontwikkelen.

notarieel-secretaresse

Notarieel medewerker

Als notarieel medewerker behandel je diverse dossiers in opdracht van de (kandidaat-)notaris. Je hebt een breed takenpakket. Aan de hand van modellen stel je conceptakten op voor bijvoorbeeld de overdracht van een huis, een samenlevingsovereenkomst, een testament, een statutenwijzigingen of een aandelenoverdracht. Verder registreer je akten in registers, maak je afspraken met cliënten en verschijn je bij de ondertekening van de akte.


tineke

Bij het afwikkelen van een nalatenschap komt veel kijken. Van een abonnement opzeggen tot de verkoop van een huis. En je moet weten hoe het zit met belastingen.

Lees Tinekes verhaal

Tineke Klok is register-notarisklerk en werkt ruim 30 jaar in het notariaat.

Notarieel secretaresse

Als notarieel secretaresse verricht je secretariële werkzaamheden voor juristen, klerken, notarieel medewerkers en (kandidaat-)notarissen. Je houdt agenda's bij, verwerkt inkomende post en beantwoordt telefoon en e-mail. Naast deze gebruikelijke secretariële werkzaamheden, ben je vaak direct betrokken bij het notariële werk. Je raadpleegt registers, ontvangt cliënten, typt adviezen of akte-teksten en legt dossiers aan.

Juridisch medewerkers en documentalisten

Bij de wat kleinere kantoren verzorgen de medewerkers zelf de archivering en hoort het delen van kennis bij hun functie. Bij grote (advocaten-/)notariskantoren is dit vaak net iets anders geregeld.

Daar werken medewerkers zoals paralegals, paralegal assistants, professional support lawyers of juridisch medewerkers. Zij werken inhoudelijk met de juridische informatie en ondersteunen notarissen met hun kennis. Zij zorgen er ook voor dat alle medewerkers op de hoogte worden gebracht van relevante wetswijzigingen en vakliteratuur.

Deze juridische functies gaan dus net een stap verder dan documentalisten, bibliothecarissen en informatiespecialisten. Deze medewerkers zorgen voor de dagelijkse archivering, opbouw van het aktenarchief, kantoorbibliotheek en het verwijzen naar de juiste informatie.