KNB introduceert dienst voor digitale cliëntidentificatie

Vandaag lanceert de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) een nieuwe dienst: Digitale Cliënt Identificatie (DCI). Daarmee kunnen cliënten van notarissen zich op verzoek van de notaris vooraf veilig en snel digitaal identificeren.

Met DCI kunnen cliënten zich 24 uur per dag voorafgaande aan de dienstverlening digitaal identificeren. Dat gebeurt via het beveiligde platform van de KNB en met een speciaal ontwikkelde identificatie app op de telefoon van de cliënt. Met deze app leest de cliënt de persoonsgegevens uit een chip van het betreffende ID-document. Zo beschikt de notaris over de juiste identificatiegegevens en is de kans op fouten vrijwel nihil.

Lees meer over digitaal identificeren op afstand in Notariaat Magazine

Verder in het nieuws

Kabinet wil WOZ-waarde voor schenkbelasting schrappen

Een woning schenken? Dan wordt vanaf 2027 voor het berekenen van de schenkbelasting gekeken naar de waarde in het economische verkeer in plaats van de WOZ-waarde. Dit stelt het kabinet voor. Dat blijk...

Nieuw lid van de maand: Lieke Oolthuis

De KNB verwelkomt doorlopend nieuwe leden. Wie zijn die mensen die kiezen voor een loopbaan in het notariaat? Waarom hebben ze voor dit vak gekozen en wat zijn hun verwachtingen? Iedere maand zetten w...

Aantal gepasseerde akten blijft stijgen

De trend blijft onveranderd: ook in juli passeerden notarissen weer meer akten dan in dezelfde maand vorig jaar, 174.000 in totaal. Een stijging van 7 procent. Wederom dankzij een flinke toename van h...

Siebe Swart verlaat notariaat na 50 jaar

Siebe Swart is begin deze maand, na precies 50 jaar in het notariaat, met pensioen gegaan bij DeHaan Advocaten en Notarissen. Zijn lange carrière leidde hem langs verschillende notariskantoren, maar a...