UBO-register januari 2020 in werking

Het UBO-register treedt vanaf januari 2020 in Nederland in werking. Ondernemingen en rechtspersonen zijn dan verplicht om hun UBO’s te registreren. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft het wetsvoorstel om het UBO-register te implementeren donderdag ingediend bij de Tweede Kamer.

Op grond van de vierde en vijfde anti-witwasrichtlijn moeten de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register instellen. In dat register worden van juridische entiteiten zoals vennootschappen, stichtingen en trusts de ‘uiteindelijk belanghebbenden’ (ultimate beneficial owners, UBO’s) vastgelegd. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld en terrorismefinanciering door duidelijkheid over wie de uiteindelijk belanghebbende van een onderneming is.

Fouten constateren
Het register waarin de UBO-informatie wordt opgenomen, wordt onderdeel van het handelsregister en valt onder beheer van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de UBO-informatie wordt openbaar. Instellingen die op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht zijn cliëntenonderzoek te verrichten worden verplicht fouten die zij in het register constateren aan de KvK te melden.

Zelf vullen
De KNB is niet enthousiast over de komst van dit register omdat de bruikbaarheid van het register beperkt zal zijn. Het register zal door de hierin op te nemen entiteiten zelf gevuld gaan worden. Hierdoor is de kans groot dat de inhoud van het register niet betrouwbaar is. De inhoud kan slechts als hulpmiddel worden gebruikt om tot de vaststelling van de identiteit van UBO’s te komen. De KNB pleit voor het instellen van een centraal aandeelhoudersregister waarin betrouwbare authentieke gegevens van aandeelhouders worden opgenomen.

Effectieve samenwerking
Met het UBO-register wordt niet alleen binnen Nederland, maar ook binnen de hele Europese Unie transparantie beoogd. De UBO-registers zullen immers door samenwerking tussen lidstaten onderling toegankelijk zijn. De Raad van State wijst erop dat voor effectieve samenwerking wel vereist is dat de lidstaten de wijze waarop zij gegevens in de registers actueel, accuraat en volledig houden, voldoende op elkaar afstemmen. Volgens minister Hoekstra is elke lidstaat verplicht ervoor te zorgen dat binnen haar grondgebied opgerichte vennootschappen en andere juridische entiteiten toereikende, accurate en actuele informatie over wie hun UBO’s zijn inwinnen, bijhouden en registreren.

Verder in het nieuws

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...

Nieuwe standaard voor biedlogboek

Op verzoek van de minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening,  Mona Keijzer, is een nieuwe standaard ontwikkeld voor het biedlogboek bij woningaankoop. Dit moet ongewenste prijsopdrijving t...

Nieuw lid van de maand: Ashley Welles

De KNB verwelkomt doorlopend nieuwe leden. Wie zijn die mensen die kiezen voor een loopbaan in het notariaat? Waarom hebben ze voor dit vak gekozen en wat zijn hun verwachtingen? Iedere maand zetten w...