UBO-register januari 2020 in werking

Het UBO-register treedt vanaf januari 2020 in Nederland in werking. Ondernemingen en rechtspersonen zijn dan verplicht om hun UBO’s te registreren. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft het wetsvoorstel om het UBO-register te implementeren donderdag ingediend bij de Tweede Kamer.

Op grond van de vierde en vijfde anti-witwasrichtlijn moeten de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register instellen. In dat register worden van juridische entiteiten zoals vennootschappen, stichtingen en trusts de ‘uiteindelijk belanghebbenden’ (ultimate beneficial owners, UBO’s) vastgelegd. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld en terrorismefinanciering door duidelijkheid over wie de uiteindelijk belanghebbende van een onderneming is.

Fouten constateren
Het register waarin de UBO-informatie wordt opgenomen, wordt onderdeel van het handelsregister en valt onder beheer van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de UBO-informatie wordt openbaar. Instellingen die op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht zijn cliëntenonderzoek te verrichten worden verplicht fouten die zij in het register constateren aan de KvK te melden.

Zelf vullen
De KNB is niet enthousiast over de komst van dit register omdat de bruikbaarheid van het register beperkt zal zijn. Het register zal door de hierin op te nemen entiteiten zelf gevuld gaan worden. Hierdoor is de kans groot dat de inhoud van het register niet betrouwbaar is. De inhoud kan slechts als hulpmiddel worden gebruikt om tot de vaststelling van de identiteit van UBO’s te komen. De KNB pleit voor het instellen van een centraal aandeelhoudersregister waarin betrouwbare authentieke gegevens van aandeelhouders worden opgenomen.

Effectieve samenwerking
Met het UBO-register wordt niet alleen binnen Nederland, maar ook binnen de hele Europese Unie transparantie beoogd. De UBO-registers zullen immers door samenwerking tussen lidstaten onderling toegankelijk zijn. De Raad van State wijst erop dat voor effectieve samenwerking wel vereist is dat de lidstaten de wijze waarop zij gegevens in de registers actueel, accuraat en volledig houden, voldoende op elkaar afstemmen. Volgens minister Hoekstra is elke lidstaat verplicht ervoor te zorgen dat binnen haar grondgebied opgerichte vennootschappen en andere juridische entiteiten toereikende, accurate en actuele informatie over wie hun UBO’s zijn inwinnen, bijhouden en registreren.

Verder in het nieuws

'Het spel bleef maar heen en weer gaan'

Het Nationaal Notarieel Elftal (NNE) boekte begin deze maand in Boekarest twee klinkende zeges. Desondanks grepen de Nederlandse (kandidaat-)notarissen net naast de toernooizege. Naast de sportieve pr...

FF serieus: nieuwe podcast

De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) is gestart met een nieuwe podcastserie voor consumenten: FF serieus. In de podcast bespreken we ingewikkelde, notariële onderwerpen op een laagdrempel...

Nagenieten met meerwaarde

Ongeveer een derde van alle KNB-leden reisde op 3 oktober naar Groningen af voor het KNB-congres 'Ondernemen met meerwaarde'. Daar gaven diverse sprekers hun kijk op het ondernemerschap. Ook konden de...

Nieuwe voorzitter voor de UINL

De International Union of Notaries (UINL) heeft vorige week tijdens het driejaarlijkse congres in Berlijn een nieuwe voorzitter gekozen: David Figueroa Marquez. De Nederlandse notarissen Marc Geleijns...

Notariaat draait goed derde kwartaal

Het aantal door notarissen gepasseerde akten ligt in het derde kwartaal van dit jaar 8 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Daarmee wordt de lijn van de voorgaande kwartalen doorgezet. ...