UBO-register januari 2020 in werking

Het UBO-register treedt vanaf januari 2020 in Nederland in werking. Ondernemingen en rechtspersonen zijn dan verplicht om hun UBO’s te registreren. Minister Wopke Hoekstra van Financiën heeft het wetsvoorstel om het UBO-register te implementeren donderdag ingediend bij de Tweede Kamer.

Op grond van de vierde en vijfde anti-witwasrichtlijn moeten de lidstaten van de Europese Unie een UBO-register instellen. In dat register worden van juridische entiteiten zoals vennootschappen, stichtingen en trusts de ‘uiteindelijk belanghebbenden’ (ultimate beneficial owners, UBO’s) vastgelegd. Doel van het register is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit, zoals witwassen van geld en terrorismefinanciering door duidelijkheid over wie de uiteindelijk belanghebbende van een onderneming is.

Fouten constateren
Het register waarin de UBO-informatie wordt opgenomen, wordt onderdeel van het handelsregister en valt onder beheer van de Kamer van Koophandel (KvK). Een deel van de UBO-informatie wordt openbaar. Instellingen die op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) verplicht zijn cliëntenonderzoek te verrichten worden verplicht fouten die zij in het register constateren aan de KvK te melden.

Zelf vullen
De KNB is niet enthousiast over de komst van dit register omdat de bruikbaarheid van het register beperkt zal zijn. Het register zal door de hierin op te nemen entiteiten zelf gevuld gaan worden. Hierdoor is de kans groot dat de inhoud van het register niet betrouwbaar is. De inhoud kan slechts als hulpmiddel worden gebruikt om tot de vaststelling van de identiteit van UBO’s te komen. De KNB pleit voor het instellen van een centraal aandeelhoudersregister waarin betrouwbare authentieke gegevens van aandeelhouders worden opgenomen.

Effectieve samenwerking
Met het UBO-register wordt niet alleen binnen Nederland, maar ook binnen de hele Europese Unie transparantie beoogd. De UBO-registers zullen immers door samenwerking tussen lidstaten onderling toegankelijk zijn. De Raad van State wijst erop dat voor effectieve samenwerking wel vereist is dat de lidstaten de wijze waarop zij gegevens in de registers actueel, accuraat en volledig houden, voldoende op elkaar afstemmen. Volgens minister Hoekstra is elke lidstaat verplicht ervoor te zorgen dat binnen haar grondgebied opgerichte vennootschappen en andere juridische entiteiten toereikende, accurate en actuele informatie over wie hun UBO’s zijn inwinnen, bijhouden en registreren.

Verder in het nieuws

Cosita Delvaux eerste vrouwelijke voorzitter CNUE

De Raad van notarissen in Europa, de CNUE, heeft vanaf vandaag voor het eerst een vrouw als voorzitter: notaris Cosita Delvaux uit Luxemburg. Zij is de opvolger van Marius Stračkaitis uit Litouwen. In...

Meer leden, minder notarissen

De KNB is het nieuwe jaar begonnen met 3497 leden. Dat zijn er 70 meer dan een jaar geleden. Het aantal kandidaat-notarissen nam toe met 75, het aantal toegevoegd notarissen met 22. Daar staat tegenov...

Flink meer akten gepasseerd in 2024

Notarissen hebben vorig jaar 8 procent meer akten gepasseerd dan in 2023. Dat komt neer op in totaal ruim 1,8 miljoen akten. Vooral het aantal hypotheekakten (17 procent) en overdrachtsakten (15 proce...

‘Passeerkamer is geweldige goudmijn’

Voor journalist Johan Nebbeling heeft de notaris geen geheimen. Sterker nog, hij schrijft die geheimen al zo’n 10 jaar op in zijn wekelijkse rubriek Waarvan Akte in het AD. Zijn derde boek De laatste ...