KNB vraagt aandacht voor het levenstestament met bel-mij-terugactie

Vandaag start de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) een nieuwe online campagne om aandacht te vragen voor het levenstestament. Met de slogan 'Teken vandaag voor morgen' kunnen consumenten via de campagnesite gemakkelijk een bel-mij-terugverzoek doen. Zij worden dan door iemand van een deelnemend notariskantoor gebeld voor een intakegesprek. Inmiddels hebben al meer dan 300 notariskantoren zich aangemeld als deelnemer.

Consumenten kunnen op www.notaris.nl/tekenvandaag zien welke notariskantoren meedoen. De notaris die zij kiezen, belt degene die een bel-mij-terugverzoek doet binnen 3 werkdagen terug en brengt geen kosten in rekening voor het intakegesprek van maximaal 30 minuten. Via een korte online vragenlijst – de zogenoemde keuzehulp – kan de cliënt zich alvast voorbereiden op het gesprek met de notaris over zijn of haar levenstestament. De campagne loopt tot eind april.

Regie
In een levenstestament wordt vastgelegd wie financiële, medische en persoonlijke zaken regelt als iemand dit zelf niet meer kan. En op welke manier die persoon dat zal doen. Zo houden mensen zelf de regie.

Verder in het nieuws

Veel steun in Tweede Kamer voor sociaal notariaat

Veel politieke partijen onderstreepten tijdens het Kamerdebat over Juridische Beroepen het belang van toegang tot het notariaat voor financieel minder draagkrachtigen. Om dit onder de aandacht te bren...

Kabinet pakt ongelijke breukdelengemeenschap aan

Het kabinet wil dat een huwelijksgoederengemeenschap of een finaal verrekenbeding met ongelijke breukdelen gaat leiden tot heffing van schenk- of erfbelasting. Dit blijkt uit de Voorjaarsnota en een i...

Geen maatregelen tegen baby-bv

De staatssecretaris Rechtsbescherming, Teun Struycken, ziet geen redenen om maatregelen te nemen tegen de baby-bv. Het aantal baby-bv's is dermate gering, dat dit geen ingreep in het ondernemingsrecht...

Aantal klachten bij Geschillencommissie blijft gelijk

De Geschillencommissie Notariaat heeft in 2024 ongeveer evenveel klachten van consumenten behandeld als het jaar daarvoor: 61 om 60. De meest genoemde klachten zijn de in rekening gebrachte kosten, de...