Publiekscampagne levenstestament positief ontvangen

Notarissen en stakeholders van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) zijn tevreden met de campagne over het levenstestament en de daaraan gekoppelde zichtbaarheid van het werk van de notaris. Dit blijkt uit de reacties die de KNB de afgelopen maanden ontving. De campagne Wie van de drie startte in maart en loopt nog de rest van het jaar.

Voorwaarde voor succes van de campagne zijn een breed landelijk bereik en actieve deelname van notariskantoren. Om die reden is naast landelijke media ook gekozen voor lokale media zoals  huis-aan-huisbladen en lokale radio-omroepen. Veel kantoren schenken in de eigen omgeving op verschillende manieren aandacht aan het levenstestament.

Resultaten
In de eerste drie campagneweken was het radiospotje te horen op Radio 1 en 2, Sky Radio en dertien lokale omroepen. Dit heeft ruim 72 procent van de vijftigplussers bereikt, 3,8 miljoen mensen hoorden het spotje in die periode minimaal één keer. Verder stond in 235 huis-aan-huisbladen een paginagrote advertorial over de campagne. De totale oplage van deze kranten is 8,5 miljoen. Veel notariskantoren hebben hierop gereageerd met eigen acties. De speciale campagnepagina voor notarissen op wievandedrie.nl werd van maart tot en met juni ruim 900 keer bezocht.

Facebook
Ook was er aandacht voor het levenstestament in tijdschriften voor senioren, die samen een totaal lezersbereik hebben van 2,7 miljoen vijftigplussers. Er zijn banners getoond op websites die zich richten op interesses van de doelgroep, zoals Libelle, Plus Online en Seniorweb. De banners zijn in de actieve campagne periodes -maart/april en juni- in totaal ruim 28 miljoen keer getoond en in totaal 43.650 keer aangeklikt. Bezoekers bleven gemiddeld 24 seconden op de website en bekeken per bezoek één tot twee pagina’s. Wie van de drie heeft een eigen Facebookpagina waar berichten worden verzonden die direct in de tijdlijn van de doelgroep verschijnen. De berichten en banners zijn 880 keer geliked en de pagina zelf heeft 108 likes. Uit de reacties van consumenten op Facebook valt op dat veel mensen nog niet bekend zijn met het levenstestament.

Actief mediacontact
De afgelopen maanden heeft de KNB actief de media gezocht. Dit begon met een persbijeenkomst in maart waar journalisten werden ingelicht over de campagne. KNB-woordvoerder Nora van Oostrom was te horen bij radioprogramma Wekker Wakker. Er stonden artikelen in onder andere het Eindhovens Dagblad, Plus Magazine, het Financieel Dagblad, NRC en Tubantia. Daarnaast hebben veel –lokale– kranten aandacht geschonken aan financiële uitbuiting van ouderen en de campagne. Komende week verschijnt een artikel in Elsevier over het levenstestament en over het voorkomen van financieel misbruik. In september staat de KNB met notarissen op de 50PlusBeurs. 

Verder in het nieuws

Deelgezag mogelijk voor meeroudergezinnen

Een kind mag in de toekomst maximaal vier ouders hebben. Dat blijkt uit een brief van de ministers van Rechtsbescherming en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan beide Kamers. De twee officiële oud...